Extra regels na arrestaties in pakjessector lossen niets op

Marianne Verhaert: “Extra regels na arrestaties in pakjessector lossen niets op”

Wat zal minister Petra De Sutter doen na de arrestatie van de topmensen van pakjesbedrijf Post NL? Die vraag stelde Open Vld-kamerlid Marianne Verhaert vandaag tijdens het vragenuurtje in het parlement. Verhaert waarschuwde de minister om nu teveel extra regels in te voeren. “Zo straffen we de hele sector”, zei Verhaert.

Ongezien en Onaanvaardbaar

“Het rommelt in de pakjessector,” zei Verhaert. “De top van een commercieel bedrijf zit in de cel. Ongezien. Of dat terecht is weet ik niet. Maar als ik lees wat er fout zou kunnen zijn, is het onaanvaardbaar.”

Maar tegelijk toont het ook dat de regels vandaag al streng zijn, vindt Verhaert. “Het is goed dat sociale inspecties en parket hun werk verderzetten. De regels zijn er en moeten gerespecteerd worden.”

Gelijk speelveld

Maar Verhaert waarschuwde ook. “We moeten nu wel opletten dat we andere commerciële spelers hier niet voor straffen. De concurrentie in de e-commerce is moordend. Een level playing field en iedereen gelijk voor de wet, met controles en sancties op cowboypraktijken. Dat is wat we nodig hebben.”

Dus moeten we opletten om de sector nog meer te reguleren. “Wat niet helpt, zijn nog meer Belgische regeltjes”, zei Verhaert. “We moeten een opbod aan bijkomende regelgeving vermijden want wie is er gebaat bij een nog strenger kader voor e-commerce in ons land? We hinken al jaren achterop. We mogen als wetgever niet bepalen hoe een bedrijf moet werken, zeker niet door de spelregels op maat van één welbepaalde speler uit te tekenen. Dat is een gevaarlijk precedent.”

Ademruimte voor ondernemers

Minister De Sutter gaf aan dat ze naar een nieuw kader zoekt voor de sector. “We gaan een gelijk speelveld creeëren. We zullen daarbij letten op het aantal vaste contracten. Iedereen die in de distributie en levering van pakjes werkzaam is, zal over dezelfde lat moeten gaan. Enkel zo kunnen we wantoestanden aan de bron aanpakken”.

Verhaert was niet meteen overtuigd. “Ik ben toch bezorgd. Ik vrees dat we kind en badwater samen zullen weggooien. Geef ondernemers dat beetje vrije ademruimte die ze nog hebben niet weg. Geef hen tools om de regels mee op te volgen. Bestraf degene die aan wanpraktijken doen. Maar mevrouw de minister, niet nog meer regels.”