Gabriëls: “Nood aan investeringen in onze gevangenissen”

De situatie in onze gevangenissen is dramatisch. Daarom moet er meer geïnvesteerd worden in onze gevangenisinfrastructuur. Dat heeft Open Vld-Kamerlid Katja Gabriëls gezegd naar aanleiding van de 24-urenstaking in de gevangenissen.

Sinds gisterenavond is er een 24-urenstaking aan de gang in de gevangenissen in ons land. Met onhoudbare situaties voor gevangenen tot gevolg.

Gabriëls: “Het recht op staken moet er zijn, maar het recht op staken is niet absoluut en stopt daar waar de rechten van anderen in het gedrang komen. Door stakingen kunnen basisrechten van gevangenen in het gedrang komen zoals wandelingen, recht op douchen, eten en medische zorg. Daarom besliste het parlement een half jaar geleden dat er ook in gevangenissen een minimale dienstverlening moest komen om de minimale basisrechten te garanderen voor de gevangenen.”

Gabriëls begrijpt de bekommernissen van de stakers en erkent het probleem van overbevolking in de gevangenis.

Gabriëls: “Zorgen dat onze gevangenissen goed functioneren is een kerntaak van de overheid. Het personeel werkt vandaag in erg moeilijke omstandigheden. De gedetineerden zelf uiteraard, die moeten leven in overvolle cellen. De politiemensen, die moeten opdraven tijdens stakingen en zelf met een tekort zitten. En uiteindelijk de hele samenleving, want als gevangenissen niet in staat zijn mensen opnieuw op het goede pad te brengen, dan komt onze veiligheid in het gedrang. De verhalen die ik lees, over de concrete gevolgen van besparingen op het terrein, maar vooral over de traagheid van procedures, hoe lang het duurt om capaciteit te creëren, zijn hallucinant. De minister kan geen mirakels verrichten, maar dit moet een prioriteit zijn voor iedereen, regering en parlement, om de situatie op het terrein voor de gevangenen en de cipiers te verbeteren.”