“Geen brugpensioen gebruiken bij herstructurering De Lijn”

De topman van De Lijn, Roger Kesteloot, liet vandaag verstaan dat De Lijn gebruik zou kunnen maken van het nieuwe stelsel van brugpensioen, om een deel van haar werknemers te laten afvloeien. "Voor Open Vld is dat geen optie," zegt Marino Keulen. "We pleiten er voor om sterk in te zetten op de begeleiding naar een nieuwe job binnen De Lijn, maar ook daarbuiten."

De Raad van Bestuur van De Lijn zette gisterenavond het licht op groen voor een grondige herstructurering van de centrale diensten. De bestaande provinciale entiteiten worden afgeschaft zodat er op een efficiëntere manier omgegaan kan worden met de beschikbare middelen, ten dienste van de reiziger. In een interview op Radio 1 vanmorgen liet Roger Kesteloot, gedelegeerd bestuurder van De Lijn uitschijnen dat er gegrepen zal worden naar het “stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag” (het vroegere brugpensioen) om 286 werknemers te laten afvloeien.

CAO niet gebruiken

“Voor Open Vld is het geen optie om deze werknemers – met een profiel waar veel vraag voor is op de arbeidsmarkt – te betalen om thuis te blijven,” zegt Vlaams Voksvertegenwoordiger Marino Keulen. “Er bestaat inderdaad nog een CAO die brugpensioen vanaf 55 of 58 jaar bij De Lijn mogelijk maakt onder bepaalde voorwaarden. Maar voor ons is het onbespreekbaar dat De Lijn op basis van deze CAO massaal mensen op brugpensioen laat gaan. We pleiten er dan ook voor om sterk in te zetten op begeleiding naar een nieuwe job binnen De Lijn, maar ook daarbuiten.”