“Gegarandeerde dienstverlening bij De Lijn noodzakelijk”

De cihfers tonen aan dat er nood is aan een gegarandeerde dienstverlening bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. "Dit komt de reiziger alleen maar ten goede,” stelt Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen vast. “Uit cijfers die ik opvroeg blijkt dat de stakingsbereidheid bij de chauffeurs van De Lijn vele malen groter is dan bij de chauffeurs van de pachters (die in onderaanneming van De Lijn rondrijden).”

Naar aanleiding van de nationale betoging van het vakbondsfront op donderdag 29 september 2016 bleven, zoals blijkt uit de onderstaande cijfers van bevoegd minister Weyts, heel wat chauffeurs van De Lijn afwezig. Ze namen een actiedag (staking) op, terwijl hun collega’s die rijden voor private busvervoerders (de pachters die in onderaanneming van De Lijn werken) wel gingen werken.

In eigen regie De Lijn

In opdracht van De Lijn (pachters)

Antwerpen

648 diensten van de 1.006 geplande diensten niet uitgevoerd (64%)

149 ritten van de 4.996 geplande ritten niet uitgevoerd (3%)

Limburg

228 diensten van de 346 (66%)

154 ritten van de 1.967 (8%)

Oost-Vlaanderen

454 diensten van de 631 (72%)

Alle voorziene ritten uitgevoerd

Vlaams-Brabant

395 diensten van de 734 (54%)

486 ritten van de 2.910 (17%)

West-Vlaanderen

228 diensten van de 503 (45%)

Alle voorziene ritten uitgevoerd

Er dient opgemerkt te worden bij de bovenstaande kader dat men voor De Lijn zelf spreekt over chauffeurs (diensten) en bij de pachter over ritten. Elke chauffeur voert meerdere ritten uit per dienst, wat maakt dat het aantal niet-gereden ritten bij De Lijn hoger ligt dan het aantal chauffeurs dat niet is gaan werken.

Deze cijfers tonen een duidelijk verschil bij De Lijn zelf en bij de pachters. “Om de reiziger van dienst te zijn, is een gegarandeerde dienstverlening noodzakelijk. Zo kan men met het openbaar vervoer overal geraken en is men niet afhankelijk van vakbondsacties,” aldus Keulen. “Het is eenieders recht om te gaan staken, maar elke reiziger heeft ook recht op betrouwbaar openbaar verover.”