Gezonde bejaarden mogen met partner naar rusthuis

In de commissie Wezlijn in het Vlaams Parlement wordt vandaag een voorstel van decreet goedgekeurd dat mensen toelaat om samen met hun zorgbehoevende partners naar een rusthuis te gaan. De Vlaamse meerderheidspartijen hopen daarmee een einde te maken aan de schrijnende situatie van bejaarden die na jarenlang samenwonen plots van elkaar worden gescheiden.

De gezonde partners zijn op dit moment niet welkom in de meeste rusthuizen, puur omwille van hun kostprijs. "Rusthuizen krijgen meer middelen voor zwaar hulpbehoevende bejaarden," zegt Freya Says, die het voorstel van decreet mee indiende. "Gevolg is dat er vaak geen plaats is voor de gezonde partners in het rusthuis."

Het voorstel van decreet moet het vooral goedkoper maken voor de rusthuizen om de gezonde partners ook op te nemen. Zo zullen de woonzorgcentra boven de limiet kunnen gaan van hun maximale aantal bewoners om de gezonde partner nog een bed te kunnen geven. Voorwaarden zijn dan wel dat die partner niet gebruikmaakt van de zorg van het rusthuis en alleen een zogenaamde ‘hotelkost’ betaalt voor het verblijf. Die prijs van het verblijf en het eten zou al snel zo’n 1.000 à 1.500 euro per maand moeten bedragen.