Gezonde energiemix zonder afhankelijkheid aan gas

Lachaert Egbert - nieuw spreekgestoelte halfrond kamer Egbert Lachaert pleit voor gezonde energiemix zonder afhankelijkheid aan gas

In het federale parlement riep Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert de regering op om snel beslissingen te nemen die ons land onafhankelijk kunnen maken van gas. Door de invasie van Rusland in Oekraïne explodeerden de prijzen en moest de regering De Croo deze week opnieuw ingrijpen in de gas- en elektriciteitsfacturen.

Akkoord energiefacturen

Lachaert begon zijn uiteenzetting met de vaststelling dat de regering slagvaardig met deze crisis omgaat. Hij verwees daarbij naar het akkoord rond de energiefacturen dat de regering eerder deze week sloot. “Voor de derde keer op korte tijd heeft de regering moeten ingrijpen op onze energiefactuur. Voor de derde keer heeft de regering ingegrepen en de portefeuille opengetrokken om gezinnen te helpen.”

Volgens Lachaert is het akkoord van deze week een breed akkoord, waarin iedereen die er nood aan heeft geholpen wordt. “In dit akkoord is er steun voor de laagste inkomensklasse én voor iedereen die een huis moet verwarmen of moet tanken aan de pomp,” zei Lachaert.

Ook premier Alexander De Croo volgde die redenering en verwees daarbij naar onze buurlanden. “De ingrepen van onze regering zijn sneller en breder. Kom dus niet zeggen dat deze regering geen maatregelen neemt in vergelijking met andere landen”, zei de premier.

Onafhankelijk aan gas

Maar op de lange termijn zijn er andere beslissingen nodig, volgens Lachaert.  “Structureel moeten we op lange termijn naar andere zaken kijken. En daar verwachten wij dat de regering de komende dagen stappen zet. De regering moet goede afspraken maken over een gezonde energiemix in ons land. Een mix die ons onafhankelijk van gas maakt en die de oorlog van Poetin niet helpt financieren”.

Volgens Lachaert is er daarvoor een ambitieus interfederaal plan nodig. “Dat betekent dat we met een open blik naar alle middelen moeten kijken die we hebben. Het nucleaire vraagstuk zal daarbij terug op tafel komen te liggen. Ten tweede moeten we extra nadruk leggen op hernieuwbare energie. Als je in de toekomst onafhankelijk wil zijn van gas en petroleumproducten moet je extra investeren in hernieuwbare energie. Zo zorgen we dat onze economie van de toekomst niet langer van die producten afhangt”.