Goede Liekens dringt aan op verdere sancties tegen Iran

Kamerlid voor Open Vld Goedele Liekens heeft in het vragenuur met afschuw gereageerd op de gebeurtenissen in Iran. Na de dood van Masha Amini zijn tot op vandaag al meer dan 130 slachtoffers gevallen bij protesten tegen het regime. Liekens: “Ik ben geschokt door de misdaden die het Iraanse regime pleegt tegen de eigen bevolking. Een bevolking die op straat komt om te protesteren tegen een autoritair regime dat alle regels overtreedt.   Meer dan 130 mensen hebben dat met hun leven moeten bekopen. Masha Amini is overleden bij haar arrestatie door de Iraanse zedenpolitie. Haar misdrijf: ze droeg haar hoofddoek niet correct waardoor een haarlok zichtbaar was.

Als vrije samenleving moeten we een krachtig signaal de wereld insturen dat zoiets onaanvaardbaar is. “Samen met vele andere vrouwen heb ik uit solidariteit een haarlok afgeknipt. Als symbool. De reactie van Europa moet echter uit meer bestaan dan symboliek. Ik roep op tot verdere sancties, in navolging van de maatregelen die de V.S. hebben genomen”, aldus Liekens.

Ze onderstreepte tijdens haar tussenkomst waar het in deze echt om draait: “Het gaat niet alleen om die hoofddoek. Het gaat om het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen en meisjes. Het gaat om een strijd voor vrijheden die voor ons evident zijn maar waarvoor je elders de dood wordt ingejaagd. Het gaat om een manifeste en autoritaire onderdrukking. En alsof de dood van Masha Amini nog niet schokkend genoeg was, moeten ook vele landgenoten van haar hun protest met hun leven bekopen. Dit mogen we nooit tolereren.”