Groot Liberaal Congres: groene groei

Groene groei voor een blauwe economie

Het laatste en derde deel van de tweede congresdag van het Groot Liberaal Congres boog zich over het thema ‘Groene Groei’. “Het klimaatprobleem is geen zaak van het linkse minder minder minder, waarbij we vooral moeten inboeten op onze levensstandaard. Wij willen een blauw verhaal schrijven. We kunnen dit oplossen met meer meer meer. Meer groei, meer samenwerking en meer ondernemingszin,” zegt Jasper Pillen.

Gezonde energiemix

Open Vld wil een 100% koolstofneutraal Europees energiesysteem. “Op die manier vermijden we dat we van één bron of land afhankelijk worden”, zegt Lydia Peeters, die samen met Willem-Frederik Schiltz het deel “groene groei” voorzit. “Daarvoor willen de Open Vld-leden de wet op de kernuitstap schrappen. Ons congres pleit voor de verlenging van de levensduurte van kerncentrales voor de looptijd die het FANC mogelijk acht.”

Tegelijk moet de Noordzee ook de energiefabriek van de Noordzee worden. “Dat betekent dat we de productie van windenergie willen verviervoudigen tegen 2030,” zegt Willem-Frederik Schiltz. “België kan daarin een sleutelpositie innemen op Europees en wereldniveau. En ook waterstof moet deel worden van onze ideale energiemix. We bezitten nu al het op 1 na grootste waterstofnetwerk ter wereld. Als we samenwerken met buurlanden kunnen we dé waterstofslagader van Europa worden.

Open Vld pleit verder ook voor het klimaatneutraal maken van gebouwen. “Met een ambitieus investeringsplan kunnen we alle overheidsgebouwen tegen 2040 klimaatneutraal maken,” zegt Peeters. “De overheid stelt zich open om private participatieprojecten en coöperatieven met burgers inzake installaties ter bevordering van duurzaamheid, hernieuwbare energie en energie-efficiëntie.”

Snellere vergunningen

Om de klimaattransitie te bevorderen moet de overheid zo snel mogelijk vergunningen aanleveren. “We pleiten zelfs voor meldingsplicht, in plaats van een vergunningsplicht,” zegt Schiltz. “Maar, met meer vrijheid komt meer verantwoordelijkheid. Wie ons milieu en gezondheid bewust schade toebrengt, zal hiervoor aangepakt worden.”

Peeters: “Grote energie-installaties zijn van een ‘hoger algemeen belang’ en moeten beroep kunnen doen op een vereenvoudigde milieubeoordeling. Op die manier wordt het aantrekkelijk hernieuwbare energie te produceren en te delen. We schrappen daarom alle belastingen op groenestroomcontracten voor bedrijven en wie energie deelt. Dat houdt ook in dat we subsidies voor fossiele brandstoffen afbouwen. We moeten van het gas af.”

Ook voor particuliere woningen willen we inzetten op klimaatneutraliteit. “Zowel voor eigen woningen als via andere wegen zoals vriendenleningen of renovatiewoningen mogen dit soort investeringen in mindering gebracht worden bij de belastingen. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook huurders en verhuurders samen aanzetten tot investeringen.”

Natuurbeheer

“We slopen de monopolies in natuurbeheer”, zegt Schiltz. “We willen landbouwers de mogelijkheid geven om hun activiteiten en hun inkomen op vrijwillige basis aan te vullen met natuurbeheer. We bieden daarbij een kader aan dat de mogelijkheden voor natuurbeheer ondersteunt en een samenwerking tussen natuur en landbouw bevordert.”

Ook inzake genbewerking van gewassen moeten we soepeler worden. “Technologieën zoals Crispr moeten vanonder de strenge GGO-regelgeving uitkomen,” zegt Peeters. “Ook alternatieve proteïnebronnen zoals kweekvlees en insecten moeten toegang blijven krijgen tot onze markt.”

Mobiliteit

“We omarmen de vervoersrevolutie,” zegt Peeters. “Zowel de regels als de technische context die privéspelers toelaat nieuwe autonome vervoersmodaliteiten efficiënt en rendabel uit te rollen.”

Open Vld wil ook nog meer inzetten op meer laadpunten. “We optimaliseren ons bestaand energienet door pieken op te vangen via directioneel laden.  Op Europees niveau moeten autoconstructeurs hun wagens uitrusten met aangepast technologie. We stimuleren burgers en bedrijven ook om te kiezen voor een bidirectioneel laadpunt en een aangepast energiemanagementsysteem.”

Tot slot pleit Vld ervoor de fileproblematiek aan te pakken met een sturende fiscaliteit. “De belastingen op het bezit van een wagen schaffen we af. In de plaats daarvan voeren we een slimme, gebiedsdekkende en gedifferentieerde kilometerheffing in.”