Guy Verhofstadt en Hilde Vautmans: "Partijpolitiek mag niet primeren boven mensenrechten"

De Europese Commissie stelde Hongarije in gebreke naar aanleiding van het sluiten van de Central European University in Boedapest. Volgens de Europese liberalen Guy Verhofstadt en Hilde Vautmans moest de Europese Commissie al vroeger optreden en Orban al vroeger op het matje geroepen hebben.

“In 2016 werden 91.54% van de asielaanvragen afgewezen in Hongarije, migranten werden onterecht veroordeeld, schending op het recht van vrije meningsuiting, opheffing van de krant Népszabadság etc. Dit zijn maar enkele acties van ‘Viktator’ Orban. Het is op zich al een schande dat we jaren moesten wachten alvorens de Commissie in actie schoot. Het is al zo lang duidelijk dat Hongarije de foute richting opgaat. Van migrant tot student, niemand blijft gespaard. Het is een klap in het gezicht van alle Europeanen dat men dit gedrag blijft tolereren. Indien we hier geen gevolg aan geven, dan maken we ons niet alleen belachelijk, maar geven we ook de boodschap dat mensenrechten van minder belang zijn in de Europese Unie", aldus Hilde Vautmans.

Het imago van de Europese Unie wordt duidelijk geschaad door het gebrek aan democratie in Polen en Hongarije. Hoe kan de Europese Unie geloofwaardig overkomen als ze de splinter in de ogen van de anderen zien en de balk in haar eigen ogen niet?
Guy Verhofstadt reageert: "Hongarije heeft niet alleen een tweede, maar zelfs al een derde en vierde kans gekregen. Met de sluiting van de ‘Central European University’ is een rode lijn overschreden. Het debat hierover vorige week heeft blijkbaar weinig zoden aan de dijk heeft gezet, nu Hongarije de ‘infringement procedure’ naast zich neer legt. Deze seriële miskenning van EU wetgeving is onaanvaardbaar. Artikel 7 is daarom geen "nucleaire oplossing" maar een logisch gevolg van de starre houding van de Hongaarse regering."