Deze week raakte bekend dat private bijlessen boomen en dat vier op de tien leraren er zelf al eens naar doorverwezen. Gwendolyn Rutten, Vlaams Parlementslid, maakt zich hier zorgen over. “Het exponentiële aantal bijlessen is enkel een symptoom. Het is de ziekte die we moeten aanpakken en dat is de leerachterstand. Die bedraagt vandaag meer dan een halfjaar. We hebben nu een actieplan nodig om die achterstand weg te werken. Ik wil geen verloren generatie”, aldus Rutten.
Het Vlaamse Regeerakkoord dat aan het begin van deze legislatuur werd afgesloten heeft tot doel om de structurele problemen in ons onderwijs aan te pakken. Een van die problemen is dat de kwaliteit achteruitgaat. De Vlaamse Regering is dan ook structureel, één voor één, maatregelen aan het uitwerken. Alleen duurt het lang, te lang om de impact ervan af te wachten. Intussen zijn de dingen er trouwens niet makkelijker op geworden. We kregen een coronacrisis te verduren en nu komt er nog een Oekraïnecrisis bovenop. Het gevolg is dat de leerachterstand in ons Vlaams onderwijs op dit moment meer dan een halfjaar bedraagt.
Vlaams Parlementslid Gwendolyn Rutten erkent dat er veel gebeurt alsook dat heel wat mensen hun uiterste best doen. Ze vreest echter dat de structurele maatregelen niet voldoende zullen zijn en pleit ervoor om, los daarvan, ook een soort noodplan op te maken: “Toen er moest worden gevaccineerd hebben we in een recordtijd vaccinatiecentra uit de grond gestampt. Nu we met een onverwachte vluchtelingencrisis worden geconfronteerd bouwen we in sneltempo nooddorpen. Morgen moet er, samen met de onderwijsspelers, een echt actieplan voorliggen met twee duidelijke ambities. Ten eerste is er de ambitie om de leerachterstand die werd opgelopen weg te werken en dit tegen midden 2024. Ten tweede moeten we ervoor zorgen dat kinderen effectief les krijgen en niet langer in die uitzichtloze studie-uren zitten of halverwege de dag de school verlaten.”
Het liberale parlementslid sloot haar uiteenzetting als volgt af: “Het onderwijs moet in de eerste plaats volstaan om alle leeropdrachten tot een goed einde te brengen. Maar het is net omdat er leerachterstand is en omdat niet alle leeropdrachten tot een goed einde worden gebracht, dat ouders op zoek gaan naar andere oplossingen. Laat ons niet hypocriet doen. Als je kind al sinds Nieuwjaar geen Frans meer heeft gehad en je wilt dat hij of zij die taal goed spreekt, dan kom je uit bij bijles. Als er al maanden geen chemie meer wordt gegeven en je tiener wil verder studeren in een wetenschappelijke richting, dan kom je uit bij bijles. Een noodplan kan zulke situaties voorkomen.”