Hamas uitroeien is ook de Palestijnse burgerbevolking humanitair steunen

Kamerlid Egbert Lachaert ging tijdens het vragenuur dieper in op de gruwelijke taferelen die we met zijn allen zien in Israël en Palestina: “Bij de barbaarse inval door Hamas zijn honderden onschuldige slachtoffers gevallen en ook langs Palestijnse kant spelen er zich sindsdien dag na dag drama’s af. Maar langs welke zijde mensen de dood worden ingejaagd mag geen verschil maken. Weerloze burgers aan beide kanten van het conflict worden ontvoerd, verkracht of gedood en dat is afschuwelijk. We moeten blijven strijden tegen het extremisme en religieus fanatisme en al wie onschuldig is maximaal beschermen.”

We leven in oorlogstijden die we al een tijd niet meer zagen.

We waren deze week getuige van een brutale terreurdaad hier in Brussel en ook de oorlog in de achtertuin van Europa duurt voort. Elke dag wordt in Oekraïne gevochten, maar nu is er ook een nieuwe open oorlog in het Midden-Oosten. “En daar blijft niemand onberoerd bij. De steun voor Israël om zich te verdedigen en om Hamas uit te roeien met tak en wortel is gerechtvaardigd. Dat verdient dan ook onze ondubbelzinnige steun. Maar we mogen nooit de ogen sluiten voor de gruwel aan de andere kant van de grens. We kunnen we niet toekijken hoe baby’s die net geboren zijn, kinderen die hulpeloos op hulp wachten, gedood worden door willekeurige bommen die ook burgers treffen. Ook de onschuldige Palestijnse kinderen en jongeren die het slachtoffer zijn van deze oorlog hadden nooit mogen sterven door deze escalatie van geweld”, aldus Lachaert.

Als we Hamas willen uitroeien moeten we de Palestijnen die niet tot Hamas behoren helpen en humanitair ondersteunen. Anders dreigen we de terreurorganisatie nog te versterken en drijven we burgers in hun handen. En dat wil niemand.

Lachaert benadrukte dat ook ons land een rol kan en moet spelen in de humanitaire hulpverlening in Gaza: “De bevolking heeft er nood aan medische hulp, voedsel, elektriciteit, water en brandstof. Al die essentiële zaken komen momenteel in het gedrang en het is onze plicht om er mee voor te zorgen dat er een einde komt aan het leed van zovele onschuldige burgers.”