Het Burgemeestertreffen

Acht uur, Congrescentrum Lamot, Mechelen. De stedelijke kandidaat-burgemeesters van Open Vld nemen plaats aan de ronde tafel. Het is vroeg, maar dat valt niet uit de sfeer af te leiden. De genodigden tonen zich enthousiast en ambitieus. Er wordt gelachen. Maar ook ernstig gepraat en gediscussieerd. Over de uitdagingen waarmee onze Vlaamse centrumsteden vandaag de dag worden geconfronteerd. En, uiteraard, over hoe we deze uitdagingen met liberale recepten kunnen aanpakken.

“We wisselen ideeën uit, leren van wat anderen al gedaan hebben en kijken hoe we elkaar -over gemeente en provinciegrenzen heen- kunnen helpen”, zo omschrijft de burgemeester van Mechelen en gastheer Bart Somers het. “Een ambitieus Vlaanderen is immers ook een slimmer Vlaanderen dat leert van wat er goed gaat, en dat samenwerkt om concrete resultaten te behalen.” Voorzitter Gwendolyn Rutten vult hem aan: “We geloven dat Vlaanderen terug nood heeft aan een ambitieus en positief verhaal. Daarom zitten we hier vandaag samen met de kopstukken uit de grootste steden en gemeenten. We denken samen na over hoe we onze ambitie en positiviteit kunnen omzetten in concrete plannen en projecten.”

Het Burgemeestertreffen vindt uiteraard niet toevallig op deze locatie plaats. De ‘beste burgemeester ter wereld’, Bart Somers, voert al achttien jaar een liberale koers in Mechelen. Het resultaat is indrukwekkend. De veiligheid en welvaart zijn verhoogd, de armoede is gedaald. De stad staat terug op de kaart als een ambitieuze, positieve stad die klaar is voor de toekomst.

Na het rondetafelgesprek gidst Bart Somers de andere genodigden rond langs enkele Mechelse succesverhalen. Op de fiets. Een blauw peloton door de straten van de Maneblusserstad. De kandidaat-burgemeesters trekken grote ogen. Langs heraangelegde fietsstraatjes en opgeknapte parkjes trappen ze van de ene liberale verwezenlijking naar de andere. ‘Oh! Mechelen’ bijvoorbeeld, het ondernemershuis van de stad, waar starters gedurende drie jaar goedkoop kantoorruimte kunnen huren en praktische begeleiding krijgen. Of het Hof van Busleyden, dat na jarenlange renovaties nu eindelijk geopend is als intrigerend stadmuseum. Maar wat vooral opvalt zijn de vele verborgen stadstuintjes, de waterpartijen en de zichtbaar recent opgeknapte woonwijken. Mechelen ademt vooruitgang.

Barts naamgenote Ine Somers, lijsttrekker in Sint-Niklaas, is onder de indruk. ‘Wat ik hiervan kan leren? Heel veel. Sint-Niklaas is een beetje het Mechelen van vijftien jaar geleden. Er is dus heel veel potentieel’, zegt ze enthousiast. Ook de andere deelnemers zien er na afloop zichtbaar geïnspireerd uit. Het Mechels succesverhaal bewijst immers hoe blauw beleid een stad kan doen heropleven, bruisen en groeien.

Nu zijn de kandidaat-burgemeesters aan zet. Na 14 oktober kunnen zij hopelijk met deze blauwe recepten ook hun steden doen groeien en bloeien. Want wat in Mechelen kan, dat kan ook in de rest van Vlaanderen. We moeten het gewoon doen.