Het oplaten van ballonnetjes helpt een fiscale hervorming niet vooruit

Christian Leysen : "Het oplaten van ballonnetjes helpt een fiscale hervorming niet vooruit"

Enkele dagen geleden was het weer zover: een advies van de Hoge Raad voor Financiën aangaande mogelijke fiscale maatregelen lekte uit en dit was voor sommigen opnieuw een perfecte aanleiding om de ideologische messen te scherpen. Eerder deze maand was er al de 1 mei viering die stilaan verworden is tot een jaarlijkse ballonmeeting waarbij de voorstellen om belastingen te hervormen ons om de oren vliegen in een opbod op links. Het hoeft niet te verbazen dat die ballonnetjes even snel onzacht landen dan ze worden opgelaten.

Nochtans, zo duidde federaal parlementslid voor Open Vld Christian Leysen donderdag in de Kamer is de problematiek van een rechtvaardig belastingregime geen ingewikkelde kernfysica: “De totale belastingdruk moet naar beneden voor iedereen en dat kan alleen maar als we ervoor zorgen dat er meer mensen aan de slag gaan. De werkzaamheidsgraad, iets waar Open Vld altijd al voor heeft geijverd, moet omhoog.”

Uitvoering van gemaakte afspraken

We kunnen deze legislatuur absoluut verder werk maken van een fiscale hervorming. Een hervorming waarbij mensen op het einde van de maand meer overhouden en waarbij het verschil tussen hetgeen de werkgever betaalt en hetgeen op de rekening komt van de werknemer kleiner wordt. Maar, en dat is essentieel, dan moeten de afspraken rond onder meer activering van werkzoekenden en de pensioenhervorming, worden uitgevoerd. “Wij kijken uit naar de uitvoering van de arbeidsdeal. Werken moet lonen, nog meer dan nu het geval is. Dat is niet alleen de sleutel om nu meer mensen te activeren, het is bovendien noodzakelijk als we onze kinderen en kleinkinderen in de toekomst niet willen opzadelen met de lasten van vandaag”, zo besluit Leysen.