Hilde Vautmans: “Nu aan de lidstaten om Orban wakker te schudden”

Straatburg – De Europese Parlementsleden behaalden zonet een dubbele meerderheid (gewone meerderheid en twee derde meerderheid van uitgebrachte stemmen) voor het kritische Sargentini-rapport waarmee ze de lidstaten aanbevelen de nucleaire optie uit Artikel 7.1 VEU op te starten tegen Hongarije.

De Europese Parlementsleden lieten duidelijk weten dat ze bezorgd zijn over de situatie in Hongarije en nu kunnen de onderhandelingen met de lidstaten starten om actie te ondernemen tegen het gevaar voor een ernstige schending van de Europese waarden in Hongarije.

Europees Parlementslid Hilde Vautmans (ALDE, Open Vld): “Het Parlement nam hier echt wel een historische beslissing, het is de eerste keer dat zo’n grote meerderheid van Europese volksvertegenwoordigers zelf preventief een duidelijk signaal geeft aan een Europees land dat het ernstige inbreuken pleegt op fundamentele Europese waarden en normen. Verminderde onafhankelijkheid van de rechterlijke macht, strengere regels voor buitenlandse universiteiten die al vele jaren rechtmatig werkzaam zijn in Hongarije, misleidende informatie bij nationale raadplegingen, onvoldoende waarborgen tegen willekeurige geheime surveillance om reden van nationale veiligheid en stigmatisering van ngo’s zijn slechts enkele voorbeelden. Alleen jammer dat bepaalde partijen, zoals de N-VA parlementsleden niet volmondig instemden met het rapport, hoewel ze dat bij Polen wel deden. Geen mening in zo’n duidelijk situatie is een slechte mening. In elk geval gaven we vandaag een stevig signaal aan Orban en nu is het ook aan de lidstaten om hem wakker te schudden!”