Hoe lang moet ik werken?

Wat wel verandert is de minimum leeftijd voor het vervroegd pensioen. Die komt op 62 jaar te liggen. Waarom? Omdat het grootste knelpunt in België zit bij mensen die de arbeidsmarkt jong verlaten. Willen we een solidair systeem, waarin iedereen bijdraagt en de pensioenen betaalbaar blijven, dan moet iedereen z’n steentje bijdragen. En dus zoveel mogelijk mensen aan de slag blijven.

Geleidelijk optrekken en overgangsmaatregelen

We trekken de leeftijd voor het vervroegd pensioen daarom geleidelijk op naar 62,5 in 2017 en naar 63 in 2018. De loopbaanvoorwaarde voor dat vervroegd pensioen wordt 41 in 2017 en 42 in 2019.

Wie voor eind 2016 aan de voorwaarden voldoet om op vervroegd pensioen te vertrekken, behoudt deze voorwaarden ongeacht de latere werkelijke ingangsdatum van zijn pensioen. Wie 58 jaar is in 2016 moet maximaal twee jaar langer werken ten aanzien van de leeftijds- en loopbaanvoorwaarden zoals van toepassing in 2016, voor wie 59 jaar is in 2016 wordt dat maximaal één bijkomend jaar.

Lange loopbanen

Belangrijk! We blijven rekening houden met lange loopbanen en zware beroepen. Iemand die na z’n schooltijd meteen begint te werken en dus zeer vroeg aan de slag gaat, zal nog altijd vroeger op pensioen kunnen. Binnen de regering vindt momenteel het debat plaats welke jobs er onder zware loopbanen vallen.

Heb je nog vragen?

Je kan alles nalezen in het federale regeerakkoord, of contacteer ons via [email protected]