Hulde aan overleden Willy Cortois

Willy Cortois was drie decennia lang onvermoeibaar in de weer voor onze partij én voor de bevolking van de regio rond Vilvoorde en Zaventem. “Hij slaagde erin om onze partij een gezicht te geven in een regio die de jaren voor zijn komst door andere partijen werd gedomineerd.” Zo illustreert voorzitster Gwendolyn Rutten de rol die Willy speelde in het vroegere Brussel-Halle-Vilvoorde. “Willy was het type kamerlid en burgemeester die zowel de belangen van de inwoners in zijn regio als van de ondernemers en ondernemingen kon uitdragen. Zijn lokale ervaring als schepen en later als burgemeester, maakten ook dat hij in de kamer de dossiers die hij volgde, bekeek vanuit hun toepasbaarheid én noodzaak. Willy nam alle taken die hij namens de partij vervulde in de Kamer: ondervoorzitter, quaestor en fractieleider, altijd met zeer grote ernst waar. Half werk kende hij niet.” “Namens de ganse partij en al zijn vroegere collega’s wens ik de warmste en oprechte deelneming over te maken aan de familie, zijn vrienden én de inwoners van zijn stad.” Zo besluit voorzitter Gwendolyn Rutten.

Zijn opvolger in de Vilvoordse én nationale politiek Jo De Ro verliest een vriend en mentor. “Willy gaf vele mensen in onze partij en in onze stad kansen en hij daagde mensen ook uit om nieuwe wegen op te zoeken en altijd hun beste been voor te zetten. Ik ken vele mensen die vandaag het nieuws vernamen en spontaan getuigden over wat Willy voor hen betekende. Over hoe hij hen aanmoedigde, aanzette om in de politiek te stappen, iets te ondernemen, iets voor hun stad te doen,... , zo ook mij. Ik mocht als net afgestudeerde bij Willy starten als parlementair medewerker. Onze discussies over oplossingen voor toen actuele problemen zullen mij altijd bijblijven. Hij luisterde altijd met een kritische blik in de ogen. Hij vroeg dan altijd: en jij denkt dat zoiets werkt. Het leerde me ook dat om iets echt te realiseren dat je vaak doorzettingsvermogen én geduldig moet hebben én visie. Het mooiste dat Willy Vilvoorde heeft nagelaten is zijn visie op een nieuw Vilvoorde. Hij was het die midden jaren ‘80 al zei dat Vilvoorde zich zou moeten omvormen van vervuilde industriestad, naar een moderne woon- en werkstad aan het water. Die visie wordt nu nog steeds gebruikt om de reconversie van het kanaalgebied te realiseren. Hij redde de stad ook financieel. De erfenis die hij als schepen van financiën deed begin jaren ‘80 was niet min. Hij boog dat om in moeilijke omstandigheden. Als burgemeester heeft hij dat beleid verder gezet.”

“Voor Willy telden alle Vilvoordenaars. Als mensen de burgemeester wilden spreken, was er geen onderscheid tussen een gepensioneerde arbeider of de baas van een groot bedrijf. Burgervader is volgens mij een betere omschrijving dan burgemeester. Hij was trouwens ook de burgemeester die Vilvoorde, met onze grote Spaanse gemeenschap, liet verbroederen met Peñarroya-Pueblonuevo, de Spaanse stad waar zeer veel Spaanse Vilvoordenaars hun roots hebben. Een klein en symbolisch gebaar, maar zeer belangrijk in de erkenning van een deel van onze bevolking.”

“Hij gaat door zeer veel mensen gemist worden, maar zijn spirit en zijn overtuiging zal ongetwijfeld nog lang meegenomen worden door de generaties die hem, met zijn steun, zijn opgevolgd.” Zo besluit Jo De Ro, schepen van Vilvoorde en Vlaams parlementslid.