Internationale Dag van het Rode Kruis: België steunt inzet Rode Kruis-gemeenschap tijdens coronacrisis

Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo spreekt op deze Internationale Dag van het Rode Kruis zijn uitdrukkelijk steun uit voor het werk van de Rode Kruis-gemeenschap. Hij wenst iedereen van de Rode Kruis-beweging te danken voor het jarenlange partnerschap en voor de inzet tijdens deze coronacrisis. Ons land zegt in het kader van de strijd tegen COVID-19 5 miljoen euro toe aan de Internationale Federatie van het Rode Kruis.

Alexander De Croo: “Het Internationale Comité van het Rode Kruis is al jarenlang een belangrijke humanitaire partnerorganisatie van ons land. Hun werk, vlakbij de frontlinies, is onontbeerlijk. Ze beschermen slachtoffers van oorlogen en hebben een ongeziene toegang tot conflictgebieden. Het ICRC speelt ook een onmisbare rol in de promotie van het internationaal humanitair recht en het respecteren van de regels van de Conventie van Genève.”
De voorbije jaren trok ons land onder impuls van minister De Croo de jaarlijkse bijdragen aan het ICRC op naar een stabiele 23 tot 25 miljoen euro per jaar. Een groot deel daarvan zijn algemene bijdragen, maar ons land steunt ook specifieke projecten zoals het projecten die gendergeweld aanpakken en mensen ondersteunen die een handicap opliepen door anti-persoonsmijnen. Ons land steunt ook de Internationale Federatie van de Rode Kruis en de Halve Maan bewegingen (IFRC) met een jaarlijkse bijdrage van 1,5 miljoen euro.

Strijd tegen corona

Zowel het ICRC als het IFRC spelen vandaag in heel wat landen een belangrijke rol in de strijd tegen het coronavirus. Ook in ons land strijden de Rode Kruis-federaties met hun meer dan 25.000 Rode Kruis-vrijwilligers mee tegen het virus. Om de internationale Rode Kruis-gemeenschap bij te staan in hun strijd tegen het virus, zegt België 5 miljoen euro toe aan het IFRC. Het IFRC is met zijn 13 miljoen vrijwilligers en meer dan 160.000 bureau’s wereldwijd uitermate goed geplaatst om mensen en gemeenschappen in deze moeilijke periode te ondersteunen en te beschermen.

Waakzaam blijven

“We hebben de voorbije maanden gezien hoe snel het virus zich verspreidt. Zolang er nieuwe haarden van het virus zijn en we geen vaccin hebben, moeten we ook internationaal waakzaam blijven. Zeker in conflictgebieden en in landen met zwakke gezondheidssystemen is alertheid geboden. De internationale Rode Kruis-beweging speelt daarin een belangrijke rol. Zij zijn in moeilijke omstandigheden actief op het terrein en helpen zo deze wereldwijde pandemie mee in te dijken. België wil hen daarin ondersteunen,” besluit minister De Croo.