Internationale Rode Kruis en België pionieren met eerste Humanitaire Impact Bond

De Humanitaire Impact Bond brengt bijna 23 miljoen euro samen van sociale investeerders die daarmee de uitbouw van fysieke revalidatieprogramma’s in Mali, Nigeria en DRC pre-financieren. De middelen worden door het ICRC ingezet voor de bouw van drie nieuwe revalidatiecentra en de verbetering van hun dienstverlening aan de patiënten. Ook gaat uitgebreide aandacht naar innovatief beheer, digitalisering en dataverzameling. Enkel wanneer het ICRC met het vijfjarige revalidatieprogramma de nodige vooraf bepaalde resultaten haalt, zal een groep van outcome funders de sociale investeerders terugbetalen.

Voortrekkersrol van België

België was samen met het ICRC één van de voortrekkers van dit nieuwe humanitaire financieringsmechanisme en behoort tot de groep van outcome funders. Ons land voorziet daarvoor 8,7 miljoen euro. Ook Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en de “La Caixa” Foundation zijn outcome funder.

Alexander De Croo: “Ik ben tevreden dat we samen met het ICRC deze eerste Humanitaire Impact Bond kunnen lanceren. Het ICRC heeft een lange geschiedenis in de uitbouw van succesvolle revalidatieprogramma’s voor mensen getroffen door crisis en conflict, maar de beschikbare middelen raken door het toenemend aantal humanitaire crisissen steeds sneller uitgeput. Daarom dat we op zoek moeten naar nieuwe financieringsvormen zoals de Humanitaire Impact Bond. Daarbij moet de aandacht ook sterker verschuiven naar het behalen van het nodige resultaat. Een instrument als de Humanitaire Impact Bond maakt dat mogelijk.”

Lees ook: ‘A new bond taps private money for aid projects in war zones’ (The Economist, 7 sep 2017)