Janssens: “Douane moet strenger controleren op illegale import van bushmeat”

VRT-programma Pano bracht onder de aandacht dat via de nationale luchthaven illegaal dierenvlees uit Afrika wordt geïmporteerd. “Dit kan een gevaar voor de volksgezondheid betekenen gezien er sporen van ziektes werden teruggevonden in het vlees. Daarnaast worden bepaalde zeldzame soorten bejaagd, wat nadelig is voor de biodiversiteit”, aldus Open Vld Kamerlid Dirk Janssens. Hij vraagt strengere controles.

De uitzending van Pano op VRT toonde aan dat onze nationale luchthaven in Zaventem een draaischrijf is voor de import van het vlees van wilde dieren, vooral uit de regenwouden in Afrika. Dat zogenaamd ‘bushmeat’ wordt dan in Brussel verkocht.

“Dat is een internationaal probleem met een grote negatieve impact, zowel voor het leefmilieu in Afrika als voor de gezondheid in België”, meent Dirk Janssens, lid van de Kamercommissie Volksgezondheid. “Ten eerste zorgt deze illegale jacht er dus voor dat bepaalde dierensoorten uitsterven. Alle landen moeten hier inspanningen leveren voor het behoud van onze biodiversiteit. Wij kunnen ons steentje bijdragen door de illegale handel te stoppen.”

Volksgezondheid

Naast de ecologische impact is er ook een gevaar voor onze volksgezondheid. “Het is risicovol om dierlijke producten uit een ander deel van de wereld binnen te brengen in een land, dat er dan risico’s zijn. Vaak gebeurt dit met frigoboxen. Er is zelfs een risico dat virussen als ebola zich verspreiden via bushmeat. Uit de reportage van Pano blijkt dat er monkeypox werd aangetroffen in het vlees. Een pokkenvirus dat uitgeroeid is bij ons, maar door dit soort import natuurlijk opnieuw kan opduiken, met gevaar voor dieren én mensen.”

Meer controles

Het probleem is volgens de douane niet nieuw. “Er staan strenge straffen op dit soort import, maar een probleem lijkt te vervolging te zijn”, zegt Janssens. De douanes doen gerichte controles en steekproeven. Het federaal voedselagentschap is daarbij nu betrokken. Om zekerheid te hebben over de oorsprong en aard van het vlees zijn echter steeds DNA-analyses nodig, waardoor ook het aantal strafzaken zeer beperkt is. Volgens Janssens moeten de controles en de samenwerking tussen de diensten worden opgedreven, zodat zo veel mogelijk illegaal vlees in beslag kan worden genomen.