Janssens: “Eenvoudiger voor verenigingen om regelgeving op te zoeken via internet”

In de commissie Handelsrecht is het wetsvoorstel goedgekeurd dat het voor verenigingen eenvoudiger maakt om de regelgeving waar zij onder vallen, te kunnen opzoeken. “Dit betekent minder administratieve rompslomp voor de verenigingen. Zij kunnen veel gemakkelijker terugvinden welke regels op hen van toepassing zijn”, zegt liberaal Kamerlid Dirk Janssens.

Door een wijziging in het vennootschapsrecht is alle wetgeving over vennootschappen en verenigingen in één wetboek gegoten. Hierdoor was het vaak onoverzichtelijk voor verenigingen en stichtingen om te weten welke wetsartikelen er precies op hen van toepassing waren. Janssens: “Dit wetsvoorstel komt hieraan tegemoet door een oplijsting van die wetsartikelen te maken.”

De commissie Handelsrecht keurde het wetsvoorstel dan ook unaniem goed. “Op de website van FOD Justitie zal een lijst komen met de wetsartikelen die van toepassing zijn voor verenigingen en stichtingen. Dat zorgt voor duidelijkheid en transparantie”, besluit Janssens.