Janssens: “Stadionverbod vrouwen in Saoedi-Arabië & Iran is ongehoord”

Er was de afgelopen weken commotie over het lidmaatschap van Saoedi-Arabië in de VN Vrouwenrechtenraad. In dat land worden vrouwenrechten massaal geschonden. De Belgisch-Iraanse vrouwenrechtenactiviste Darya Safai kaartte deze week nog bij het Internationaal Olympisch Comité aan dat vrouwen in dat land de toegang tot sportstadia wordt verboden.

Kamerlid Dirk Janssens: “België kondigde aan de politieke en economische banden die we met Saoedi-Arabië onderhouden te herbekijken. We zijn het aan onszelf verplicht om daarbij zeker te hameren op vrouwenrechten. Niet alleen in bilaterale contacten, maar ook in multilaterale organen zoals de VN. Nu Saoedi-Arabië lid is van de Vrouwenrechtenraad, moeten we hen daar confronteren met hun vrouwenrechtenschendingen, zoals onder meer dit stadionverbod.” Ons land is daarvoor goedgeplaatst, meent Janssens, onder meer dankzij de vele initiatieven van minister van Ontwikkelingssamenwerking De Croo.

“Het stadionverbod voor vrouwen is niets minder dan een apartheidsregime. Het is schandalig dat sport, wat net een uitstekend middel is om mensen te verbinden, in deze landen wordt misbruikt om mensen van elkaar te scheiden”, zei Janssens tegen buitenlandminister Reynders.

De minister was het hier volmondig mee eens en zei dat hij deze zaak zeker op tafel zou leggen in contacten met Iran en Saoedi-Arabië. Janssens besloot dat de sportfederaties zoals het IOC samen met de diplomatie de druk hoog moeten houden.