“Jongens ook vaccineren tegen HPV-virus”

Het aantal keelkankers door het HPV-virus bij mannen neemt toe. “Daarom wordt het hoog tijd dat we ook jongens vaccineren tegen het HPV-virus”, zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Freya Saeys. Ze ondervroeg de minister hierover in het Vlaams Parlement.

Vandaag worden enkel meisjes gevaccineerd tegen het HPV-virus. Dit om het risico op baarmoederhalskanker te verkleinen. Onlangs raakte echter bekend dat de Franse Gemeenschap geld zal vrijmaken om ook jongens te vaccineren tegen het HPV-virus. De beslissing komt er na een recente studie waaruit blijkt dat zo een vaccinatie niet alleen gewenst is, maar dat de kosten van deze uitbreiding niet opwegen tegen de gezondheidsrisico’s voor jongens.

Freya Saeys wil dat Vlaanderen ook start met de systematische vaccinatie van jongens. “Jongens en mannen die besmet zijn met het HPV-virus lopen immers ook een ernstige kans om kanker te krijgen. Het aantal mannen die keelkanker hebben door het virus is zelfs aan het stijgen,” zegt Saeys. Ze vroeg daarom in het parlement aan de minister van welzijn om de vaccinatie tegen het HPV-virus uit te breiden naar jongens.

Tijd voor actie

De minister antwoordde dat hij de studies nog verder wil bestuderen. Saeys gaat niet akkoord: “De tijd van studeren is voorbij. Het wordt nu tijd voor actie. Er zijn voldoende waarschuwingen en studies om de vaccinatie tegen het HPV-virus genderneutraal te maken. Op die manier redden we niet alleen levens, maar nemen we ook het stigma weg dat vandaag op meisjes en vrouwen rust.”