Kamer maakt eindelijk komaf met 1 en 2 eurocenten

Bij een cashbetaling zal het totaalbedrag verplicht moeten worden afgerond naar het dichtstbijzijnde getal van 5 eurocent. Dat is beslist in de Kamercommissie Bedrijfsleven. “Heel wat handelaars en consumenten waren vragende partij om die kleine muntstukken af te schaffen”, stellen liberale Kamerleden Nele Lijnen en Frank Wilrycx.

Open Vld pleit al langer voor de afschaffing van de 1 en 2 eurocenten. In 2013 dienden Open Vld-senatoren Yoeri Vastersavendts en Rik Daems hiertoe al een resolutie in.  “Veel handelaars geven aan dat het een enorm gedoe is met de kleine centjes. Op sommige momenten waren er ook te weinig beschikbaar omdat ook consumenten ze niet meer uitgeven”, zegt Nele Lijnen.

Al sinds 2014 kregen handelaars de mogelijkheid om de bedragen bij cashbetalingen af te ronden naar het dichtstbijzijnde bedrag van 5 eurocent. “Maar slechts enkele winkeliers deden dit ook, omdat het bij sommige consumenten toch op kritiek stoot”, aldus Frank Wilrycx.

Daar brengen we nu verandering in. “Cashbetalingen worden nu verplicht afgerond. Zo geraken we verlost van de centjes van 1 en 2 eurocent”, zegt Lijnen. “Voor betalingen met de bankkaart is de afronding een vrijwillige keuze van de handelaars. Wanneer ze dit doen, moeten ze dit duidelijk aangeven aan de klanten door bijvoorbeeld een pictogram op te hangen. Op die manier vermijden we discussies aan de kassa”, verduidelijkt Wilrycx.

De ‘roste centjes’ blijven wel een geldig betaalmiddel. Lijnen: “De kleine muntjes hebben wel nog een betaalkracht, Ze zullen dus nog steeds kunnen worden uitgegeven.” Vanaf 1 december 2019 zal de regel in werking treden. “Een goede zaak voor zowel handelaar, als consument”, besluit Wilrycx.

De afrondingsregels zijn als volgt vastgelegd:

– 1 en 2 cent worden verlaagd naar 0 cent
– 3 en 4 cent worden verhoogd tot 5 cent