Karel De Gucht bezegelt vrijhandelsakkoord tussen Europa en Canada

Op vrijdag 26 september 2014 staat in Ottawa een topontmoeting tussen de leiders van de Europese Unie en de Canadese eerste minister Stephen Harper gepland. Op die top wordt het CETA voltooid. Het verdrag treedt in 2016 in werking, op voorwaarde dat het Europees Parlement in de loop van 2015 het licht op groen zet.

Eurocommissaris  voor Handel, Karel De Gucht, die het Europese onderhandelingsteam leidde, kreeg in datzelfde parlement al veel lof omdat hij erin slaagde de geografische aanduidingen en oorsprongsbenamingen van 145 Europese lokale producten te beschermen. Tegelijkertijd maakt het CETA een einde zo goed als alle bestaande douanetarieven voor Europese producten in Canada en vice versa.

Karel De Gucht benadrukte nogmaals dat vrijhandelsakkoorden zoals het CETA niet alleen voor economische groei zorgen. Ook de hoogste sociale, ecologische en arbeidsgerelateerde standaarden worden door beide partijen gerespecteerd.

Zeker nu het politieke conflict met Rusland de bestaande afzetmarkten van Europese producenten bedreigt, is de nieuwe opening naar Canada van groot belang. De Europese Unie produceert met zo’n 7% van de wereldbevolking liefst één vierde van de wereldwijde welvaart. Goede vrijhandelsakoorden zijn daarom erg belangrijk voor onze op export gerichte economie. Vrijhandelsakoorden dragen rechtstreeks bij tot jobs en koopkracht.

Voor meer informatie over het CETA kan u ondermeer hier terecht.