Lachaert: “Dringend werk maken van Energiepact om kernuitstap te halen”

De wet op de kernuitstap dicteert dat in 2025 de laatste kerncentrale moet sluiten. Deze kerncentrales leveren vandaag een groot deel van onze energie. Tegen 2025 moeten we deze continue stroom opvangen met andere, bij voorkeur propere energiebronnen. Om dit te realiseren, moeten al onze overheden een energiepact sluiten.

De topman van Elia, de netbeheerder, trok deze week aan de alarmbel. “Om de deadline 2025 te halen, moet het energiepact er volgend jaar zeker liggen”, zegt ook Open Vld Kamerlid Egbert Lachaert. “Dit is de gedeelde verantwoordelijkheid van de federale regering en de gewestregeringen. Het pact moet de weg uitstippelen van de energietransitie. En die is cruciaal om over te schakelen naar propere energiebronnen én onze klimaatdoelstellingen te halen.” Hij ondervroeg federaal Energieminister over de voortgang.

Minister Marghem verduidelijkte dat de visie van de federale regering reeds in maart 2015 werd voorgesteld. Ook Vlaanderen heeft met Open Vld minister Bart Tommelein zijn plan klaar. Er is afgesproken dat de gewesten eind dit jaar samenzitten met de federale regering om deze plannen samen te voegen tot het interfederale energiepact.