Lachaert: “Europese aanpak nodig om nieuwe vluchtelingencrisis te vermijden”

Open Vld-Fractieleider Egbert Lachaert dringt aan op een Europese aanpak met een sterkere bewaking aan de buitengrenzen om de dreigende vluchtelingencrisis aan de Turks-Syrische grens aan te pakken. Dat heeft hij gezegd in de plenaire vergadering van de Kamer. “De situatie aan de Turks-Syrische grens is ernstig en mensonterend. Ons land moet solidair zijn met Griekenland om de buitengrenzen beter te bewaken”, aldus Lachaert.

Sinds december 2019 heerst er een nieuwe humanitaire crisis in Noordwest-Syrië, in de regio van de stad Idlib. Daar zijn hevige gevechten gaande tussen de regeringstroepen van Assad, gesteund door Rusland, en de rebellen, gesteund door Turkije. Veel burgers bevinden zich in het kruisvuur en zijn op de vlucht voor het geweld.

Lachaert: “De situatie is mensonterend. Mensen slaan op de vlucht, waardoor de Turks-Griekse grens, de buitengrens van Europa, onder druk komt staan. Om te vermijden dat een nog grotere vluchtelingenstroom op gang komt, moeten we de buitengrens van Europa in Griekenland strenger bewaken. Het is duidelijk dat geen enkel land dit alleen aankan. Daarom is er een Europese aanpak nodig en moeten ook wij solidair zijn met Griekenland. Ons land mag niet gewoon maar toekijken. Op korte termijn moeten we alle steun geven aan Griekenland om deze crisis aan te kunnen, zodat Frontex extra steun krijgt, zodat de buitengrenzen sterker bewaakt wordt, zodat er met migratiecentra ontstaan aan de buitengrenzen waar aanvragen kunnen worden verwerkt en mét spreiding over àlle lidstaten van de EU voor wie onze bescherming verdient.”

Lachaert hekelt ook de hypocrisie van de extremisten en populisten in dit dossier.

Lachaert: “We mogen niet vergeten dat het mislukken van de EU-Turkije deal en de hervestiging van vluchtelingen ook de schuld is van populisten en extremisten binnen Europa die elke oplossing blokkeren, omdat ze weigerden hun verantwoordelijkheid te nemen. Het is onverantwoord dat ze een liever een probleem verder laten etteren in plaats van dat ze solidair op zoek gaan naar een oplossing.”