Lachaert: “Laat werkzoekenden flexi-jobben in opstap naar vaste job”

Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert reageert positief op het voorstel van zelfstandigenorganisatie NSZ om ook werkzoekenden te laten flexi-jobben. Hij dient daarom een wetsvoorstel in. “Zelfstandigen snakken naar extra werkkrachten, terwijl werkzoekenden op zoek zijn naar extra ervaring tijdens hun zoektocht naar een job. Daarom mijn voorstel: laat werkzoekenden tijdelijk flexi-jobben als opstap naar een volwaardige job.

De eindejaarsperiode is een drukke periode voor winkels, bakkers en slagers. Elke extra helpende hand is dan welkom. Alleen kampen zelfstandigen vandaag met een personeelstekort, omdat veel studenten aan het blokken zijn, zo meldt zelfstandigenorganisatie NSZ. De flexi-jobs zijn dan een ideaal systeem om een tijdelijk personeelstekort op te vangen.

Lachaert: “Zelfstandigen hebben vaak al een pool (werkende) flexi-jobbers, maar als ook zij niet kunnen, zitten ze vaak met de handen in het haar. Daarnaast zoeken werklozen vaak extra werkervaring. Daarom is het logisch om werkzoekenden tijdelijk te laten flexi-jobben als opstap naar een vaste job. De flexi-job moet wel onderdeel zijn van het activeringstraject van de werkzoekende. Op termijn kan het voor de werkzoekende zelfs uitmonden in een vaste job.”

Lachaert benadrukt dat niet enkel winkels, maar ook bijvoorbeeld bouwbedrijven vragende partij zijn om flexi-jobs uit te breiden naar werkzoekenden.

Lachaert: “Werkzoekenden kunnen bijvoorbeeld in de week een bouwopleiding volgen bij de VDAB, en nadien één dag per week de stiel leren op de werf. Zo hebben ze een grotere kans dat ze doorgroeien naar een vaste job in de bouw, waardoor meer knelpuntvacatures ingevuld worden en er zo ook minder nood is aan gedetacheerden uit het buitenland. Een win-win voor iedereen.”

Ook Minister voor Bestrijding van de sociale fraude Philippe De Backer (Open Vld) steunt het voorstel van Lachaert.

De Backer: “Het systeem van de flexi-jobs is een groot succes. Het is een goed voorbeeld van een win-win maatregel: goed voor werkgevers én voor mensen die iets willen bij verdienen. Op termijn moeten we de flexi-jobs uitbreiden naar de ganse private sector. Vooral de arbeidsintensieve sectoren (tuinbouw, bouw, transport) zijn vandaag vragende partij.Vandaag zijn er veel regels die mensen verbieden te werken, met soms zwartwerk tot gevolg. Door werklozen tijdelijk te laten bijklussen, kunnen meer vacatures ingevuld worden en dringen we het zwartwerk verder terug.”