Lachaert over e-commerce: “Niet alleen loonlasten verlagen, arbeid ook flexibiliseren”

Minister van Werk Peeters brak in de Tijd een lans voor een tax shift bis, waarbij de loonlasten gericht worden verlaagd voor de sectoren bouw en e-commerce. Lachaert: “Het spreekt voor zich dat Open Vld een bondgenoot is wanneer u de lasten verder wilt verlagen. Dat beleid wordt reeds door deze regering gevoerd, en met succes. Er kwamen al 120.000 jobs bij, de groei versnelt, de handelsbalans is positief. Kortom: onze bedrijven zijn vandaag weer competitief.”

Volgens het liberale Kamerlid is er echter meer nodig om de e-commerce in ons land alle kansen te geven. “Er is inderdaad nog een specifieke loonhandicap ten opzichte van Nederland van 17%, maar ook onze arbeidswetgeving vormt een probleem. Die is te strak. Zo begint de nacht hier al om 20u, terwijl dat in Nederland pas om 24u is. Dan is het niet te verwonderen dat de meeste e-commercejobs nog steeds over de grens worden gecreëerd.” Lachaert verwacht dan ook dat de minister bijkomende initiatieven zou nemen om de arbeidsmarkt verder te flexibiliseren.