Lachaert: “Stel de zomersolden uit”

Open Vld-fractieleider Egbert Lachaert stelt voor om de zomersolden anderhalve maand uit te stellen. De zomersolden zouden dan niet op 1 juli, maar op 15 augustus starten. Hij heeft hierover een wetsvoorstel ingediend. “Als we de soldenperiode laten starten op 1 juli dreigen veel winkels failliet te gaan en dreigen honderden jobs verloren te gaan. Door de zomersolden uit te stellen, willen we de kledingwinkels perspectief geven”, aldus Lachaert.

Normaal verkopen kledingwinkels nu volop lente-en zomerkleding. Maar door de maatregelen van de overheid om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zijn de meeste winkels gesloten en verkopen ze quasi niets, waardoor de winkels nog met een grote stock zitten. De kleine winkels, zonder webshop, vrezen dat de online webshops grote kortingen zullen aanbieden wanneer de winkels terug zullen open gaan, omdat ze anders met veel stock blijven zitten. Als ze dan meteen de solden laten starten op 1 juli moeten de kleine winkels hun stock met verlies verkopen en dreigt voor velen het faillissement. De modesector trok zaterdag aan de alarmbel en schreef een open brief.

Lachaert: “Als we de solden laten starten op 1 juli wil dat zeggen dat veel kleine kledingwinkels met verlies hun stock zullen verkopen. Dat kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen en zorgen voor faillissementen, aangezien ze nu geen enkele financiële buffer opbouwen. Als we de solden niet laten starten op 1 juli, maar op 15 augustus tot en met 14 september kan dat zorgen voor extra financiële buffer en kan dat voor vele kleine zelfstandigen het verschil maken tussen overleven of overkop gaan. Zo krijgen de winkeliers iets meer zuurstof en perspectief.”