Lachaert: “Trein van economische vernieuwing mag niet stilvallen”

Gisteren bevestigde autobouwer Audi dat de vestiging in Vorst de komende jaren hun nieuwe elektronische wagen zal bouwen. “Deze beslissing biedt werkzekerheid aan 2.500 werknemers en evenveel gezinnen. Daarbovenop komen nog de jobs bij toeleveranciers en andere ondernemingen. Vandaag raakte ook bekend dat het aantal collectieve ontslagen een laagtepunt heeft bereikt afgelopen jaar”, zei Egbert Lachaert.

Volgens het Kamerlid zijn dit niet mis te verstane signalen dat het beleid van de centrumrechtse regering vruchten afwerpt. “We werken de loonhandicap weg, doen een tax shift en zetten in op algemene én gerichte lastenverlagingen voor ploegen- en nachtarbeid en hoogtechnologische activiteiten. Dit maakt dat België opnieuw interessant is om in te investeren. Ook de KMO’s kunnen rekenen op de regering. Zo kunnen starters een eerste werknemer aannemen zonder er sociale lasten op te betalen.”

Lachaert waarschuwt wel: “In mei zijn er sociale verkiezingen. De hervormingstrein van deze regering mag niet stilvallen in dit pre-electoraal klimaat. Er ligt immers nog veel werk op de plank inzake de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Denk maar aan de uitbreiding van de flexijobs, werkbaar werk, een moderne arbeidstijdregeling… Onze liberale fractie zal een locomotief blijven om deze engagementen uit het regeerakkoord om te zetten in beleid.”