Lachaert veroordeelt mensenrechtenschendingen en steun aan extremistische islam door Saoedi-Arabië

Er gaan meer en meer stemmen op in België en andere Europese landen om de relaties met Saoedi-Arabië te herbekijken. Het land laat geen ruimte voor democratische protest of dissidentie, voert lijstraffen en de doodstraf uit, vrouwen worden er gediscrimineerd… Bovendien promoot de Saoedische overheid in de regio en Europa het wahabisme en salafisme, twee extremistische stromingen van de islam die aan de bron liggen van radicalisme.

Egbert Lachaert: “We moeten deze flagrante mensenrechtenschendingen ten stelligste veroordelen. Ik roep de minister van Buitenlandse Zaken ook op dit officieel te doen. Daarnaast moet de promotie van de radicale islam via moskeeën en predikanten stoppen. Ze vormt immers de voedingsbodem voor het radicalisme en de terreur waarmee we geconfronteerd worden.”

Lachaert aanvaardt ook niet langer dat er onvoorwaardelijk handelsrelaties worden onderhouden met Saoedi-Arabië. “We moeten elke individuele investering tegen het licht houden. Zo kan het niet dat private investeerders in projecten tegelijkertijd terreurgroepen steunen. Ook de handel in wapens moeten de gewesten durven herbekijken.” Lachaert past wel voor een volledige boycot van de bilaterale handelsrelaties: “Wat de oppositie voorstelt is naïef. Als we alle banden met het land doorknippen kunnen we ook geen statement meer maken, geen invloed meer uitoefenen en aandringen op een verbeterde mensenrechtensituatie. Het is belangrijk de dialoog open te houden, de voet tussen de deur te hebben. Zo verminderde het land na stevige internationale druk de straf voor de liberale blogger Badawi aanzienlijk. Bovendien is niet alle handel per definitie verdacht of ongeoorloofd. Zo exporteert Vlaanderen vooral farmaceutische producten. Die export willen wij niet on hold zetten.”