Lachaert: “Wij geven vrijheid om mensen te helpen en onbelast bij te verdienen”

In het zomerakkoord besloot de federale regering op vraag van Open Vld om burgers 500 euro per maand onbelast te laten bijverdienen door klusjes of vrijwilligerswerk uit te voeren. “Een goede maatregel”, zegt Lachaert. “Het zijn diensten van burger tot burger. Denk bijvoorbeeld aan het gras maaien voor je oudere buren, of wat bijles geven. Ook vrijwilligerswerk komt in aanmerking. Denk aan de voetbalcoach die een centje kan overhouden aan zijn engagement, of een persoon die inslaapt bij zorgbehoevende personen. Wie zich inzet voor anderen, mag daar ook iets aan overhouden.”

Toch komt er kritiek op de maatregel van vakbonden en de zuilen. Lachaert: “Telkens wanneer deze regering werk wil mogelijk maken en meer laten lonen, staan de krachten van het status quo op. Zij zien enkel problemen, terwijl we mensen net vrij willen laten en mogelijkheden willen bieden. Kijk naar de flexi-jobs. Die zouden de sociale zekerheid uithollen en reguliere jobs verdringen. Wat blijkt vandaag? Zowel de vaste als de flexibele tewerkstelling in de horeca steeg en er komt 15 miljoen extra in de kas van de sociale zekerheid.”

Het liberale Kamerlid is uiteraard niet doof voor een aantal kritieken. Zo vreest zelfstandigenorganisatie Unizo voor oneerlijke concurrentie. “Maar we voorzien voldoende maatregelen om dat te vermijden. Enkel wie gepensioneerd is of minstens 4/5e werkt op een andere plaats mag in dit systeem bijverdienen. Er is ook een limitatieve lijst van mogelijke activiteiten. En tot slot is er een plafond van 6000 euro per jaar.” Lachaert benadrukt ook dat er een evaluatie van de maatregel zal volgen.