Sla navigatie over

Lachaert wil hitteplan NMBS optimaliseren

“Het was gisteren opnieuw een frustrerende dag voor de treinreizigers. Vele treinen liepen lange vertragingen op door de hitte. Andere reizigers stonden dan weer stil in de middle of nowhere in een trein zonder airco”, aldus Lachaert.

 

Hij vroeg aan bevoegd minister Galant hoe ze de communicatie en het hitteplan van de NMBS evalueert. Zelf deed hij drie concrete suggesties om de hinder zo veel mogelijk te beperken.

 

Lachaert: “Vooreerst zou de NMBS op voorhand aan de reizigers moeten communiceren dat de hitte vertragingen kan veroorzaken. Managing expectations, heet dat. In Frankrijk en Nederland gebeurt dit al. Daarnaast stel ik voor dat treinen die noodgedwongen moeten stoppen, doorrijden tot in het eerstvolgende station. Op die manier kunnen reizigers uitstappen, een drankje nuttigen en eventueel hun reis met een ander vervoersmiddel verder zetten. Tot slot moeten we bekijken of we –indien het kostenplaatje dat toelaat- niet meer treinstellen met airco moeten aanschaffen, in plaats van oude stellen te renoveren.”

 

Minister Galant verzekerde dat ze de situatie op de voet volgt. Jaarlijks bereiden de spoorbedrijven zich voor op hittegolven. Zo voorzien ze water en personeel om te bedelen aan de reizigers en worden gevoelige treinonderdelen en installaties extra gecontroleerd. Maar pannes of technische problemen zijn uiteraard nooit uit te sluiten, besloot de minister.

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder