Ledenmagazine Blauw, editie november 2014

Optimisme werkt aanstekelijk. Dat bleek duidelijk op 25 mei van dit jaar. Daar waar sommigen al een rouwbericht klaarliggen hadden voor Open Vld, bewees de keuze van de kiezer juist het tegendeel: de Vlaamse liberalen zijn alive and kicking.

We mogen terecht trots zijn op ons sterk verkiezingsresultaat. Het is niet uit de lucht komen vallen. De samenstelling van ons succesrecept is bekend. We kozen voor een inhoudelijk krachtig programma dat oplossingen, en niet problemen, centraal stelt. En we hadden sterke mensen om dat programma te belichamen.

Maar het geheime ingrediënt was nog iets anders. Engagement. Lef. Het engagement om ideeën in be – leid te willen omzetten. Het lef om van meet af aan te stellen: “Dit programma is één en ondeelbaar. Het is overal of nergens.”

Die strategie heeft geloond. En hoe. Open Vld is op post in élke regering. In Brussel, waar we onder im – puls van Guy Vanhengel de grootste Nederlandstalige partij van het hoofdstedelijk gewest zijn geworden. In Vlaanderen, waar de afwezigheid van liberalen in de regering zich de voorbije vijf jaar danig had laten voelen. En federaal, waar we beloond werden voor het beleid dat we hebben gevoerd: fundamenteel hervormen op cruciale departementen.

In de regering zitten is één ding. Erop wegen is nog iets anders. En wat dat betreft wil ik u iets op het hart drukken. Laat niemand u wijsmaken dat dit een koude regering is. Het is een flagrante leugen. Maar het is ook een makkelijk doorprikbare leugen. En deze editie van Blauw zal u daar bij helpen. Na het lezen ervan zal u het meteen weten: alle regeerakkoorden kleuren diepblauw. U zal overal kunnen zeggen wat uw partij doet, en waarom ze het doet.

Brussel, Vlaanderen en België staan dus in de startblokken voor vijf jaar duidelijk en ambitieus beleid. Dat is een kolfje naar de hand van liberalen. Jobs creëren, lasten verlagen, de economie aanzwengelen, mensen perspectief voor de toekomst geven: wie anders dan wij kan dat beter? En in de Wetstraat 16 zit een blauwe bondgenoot: in deze Blauw kan u trouwens een interview lezen met onze nieuwe premier, Charles Michel.

Weet u waar liberalen dan weer niet goed in zijn? Op onze lauweren rusten. Dat zijn we met de partij dan ook niet van plan. Meer nog, in november en december komen we naar u toe. In elke provincie. Om het beleid toe te lichten, en om te luisteren naar wat u te zeggen heeft. Om verder te bouwen aan het liberalisme. We hebben de wind mee. We hebben goesting in de toekomst.

Gwendolyn Rutten Voorzitter

Download hier het volledige Blauw-magazine