Leysen waarschuwt voor impact van coronavirus op begroting

Open Vld-Kamerlid Christian Leysen waarschuwt voor een negatieve impact van het coronavirus op het verder ontsporen van de begroting. “Net zoals deze regering de koe bij de horens heeft gevat om de Coronacrisis te lijf te gaan, moeten we werk maken om een ontsporing van onze begroting te voorkomen”, aldus Leysen.

Pierre Wunsch, de voorzitter van de Nationale Bank, vertelde dinsdag in de Kamercommissie Financiën dat ons land zijn begroting op orde moet zetten om voorbereid te zijn op economische schokken.  Terug neigen naar een evenwicht of toch zeker een tekort van maar 1% op de begroting geeft ons beleidsruimte om mogelijke schokken op te vangen.

Leysen: “De coronacrisis zorgde eerst voor een negatieve impact op onze scheepvaart, logistieke ketens en export.  Met als gevolg dat onze groei en onze hele economie dreigt te vertragen met een nog groter domino-effect tot gevolg. Ik maak me ernstige zorgen over de impact van het coronavirus op onze al dramatische situatie van de begroting. De regering moet er dan ook op toezien dat de begroting niet verder ontspoort. Een gezond land, een gezonde economie, en een gezonde begroting zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”