Liberale Kamerleden leggen eed af.

Patrick Dewael is in afwachting van een nieuwe regering opnieuw aangeduid als fractieleider. Hij is 58 jaar, burgemeester van Tongeren, gewezen Vlaams minister-president, vicepremier en Kamervoorzitter. Het tweede Limburgse Kamerlid is Nele Lijnen, 36 jaar en eerste schepen in Hechtel-Eksel. Zij verhuist van de Senaat naar de Kamer.

Dirk Van Mechelen, burgemeester van Kapellen, ruilt het Vlaams parlement voor de Kamer. Hij is gewezen Vlaams minister van economie, begroting, financiën en ruimtelijke ordening. Ook Annemie Turtelboom, uittredend minister van Justitie, legde gisteren de eed af nadat ze verkozen werd op de Antwerpse Kamerlijst.

Vlaams-Brabant wordt vertegenwoordigd door 4 Kamerleden. Tim Vandenput is nieuw in het halfrond. Hij is 42 jaar, werkte jarenlang in de telecom, en is sinds ’07 burgemeester van Hoeilaart. Patricia Ceysens verhuist van het Vlaamse parlement naar de Kamer. De Leuvense is 49 jaar, actief in e-commerce en is gewezen Vlaams minister van economie. Luk Van Biesen werd herverkozen in de Kamer. Hij is 53 jaar, politiek actief in Kraainem en runt als cijferwonder een boekhouderkantoor. Tot slot legde ook de populaire Maggie De Block, staatssecretaris voor Asiel en Migratie, opnieuw de eed af.

Egbert Lachaert is een nieuw gezicht in de Kamer uit Oost-Vlaanderen. Hij zetelde reeds in het Vlaams parlement, is 36 jaar, jurist en OCMW-voorzitter in Merelbeke. De 51-jarige advocate uit Herzele Carina Van Cauter werd herverkozen. Zij werd vorige legislatuur uitgeroepen tot beste Kamerlid. Ook Ine Somers wist haar zetel te behouden. Ze is 43 jaar, handelsingenieur en leidt de liberale oppositie in Sint-Niklaas. Vicepremier en minister van Pensioenen Alexander De Croo legde eveneens opnieuw de eed af.

West-Vlaanderen vaardigt opnieuw twee parlementsleden af. Sabien Lahaye-Battheu is 46 jaar en advocate in Poperinge. Op 25 mei kleurde zij haar gemeente helemaal blauw. Vincent Van Quickenborne behoeft geen introductie: hij is 40 jaar, burgemeester van Kortrijk, gewezen minister en vicepremier, en bovenal gedreven doener.

Fractieleider Patrick Dewael: “Elk lid van onze fractie heeft een onmiskenbare expertise in de federale beleidsdomeinen. Ik ben er van overtuigd dat we met deze groep gemotiveerde Kamerleden ook in deze 54ste legislatuur het beleid in liberale richting zullen weten te sturen.”