Liberale oplossingen voor mensen die werken

De regering-De Croo heeft een akkoord over de begroting. “Met dit akkoord zorgen we voor liberale oplossingen voor mensen die werken”, aldus premier Alexander De Croo

Uitbreiding van de flexi-jobs

We zorgen ervoor dat iedereen onbelast een centje kan bijverdienen. Dat doen we door de liberale flexi-jobs uit te breiden naar 12 nieuwe sectoren. Flexi-jobben wordt zo mogelijk voor buschauffeurs, in het onderwijs, de kinderopvang, de voedingssector, de begrafenissector, in rijscholen, in de landbouw, de autosector, de publieke sport -en cultuursector, de verhuissector, de immosector en in de evenementensector. “Zo zorgen we voor meer helpende handen waar ze echt nodig zijn, onder meer in de kinderopvang”, zegt premier Alexander De Croo. De uitbreiding van de sectoren waarin je kan flexi-jobben, komt bovenop de reeds bestaande mogelijkheden. Dankzij liberalen kon je al een flexi-job doen in de horeca, bij bakkers, slagers, in supermarkten, bij de kapper, in de sportsector, … . In totaal kan je, dankzij de liberalen, in 22 sectoren flexi-jobben. “De uitbreiding van de flexi-jobs is ook interessant voor onze bedrijven, zij vinden zo gemakkelijker mensen om hun vele openstaande vacatures, vandaag bijna 200.000, in te vullen”, aldus nog De Croo.

Betaalbaar wonen

We zorgen er ook voor dat iedereen op een aangename manier én betaalbaar kan wonen. Daarom verlagen we de btw op sloop- en wederopbouw permanent van 21% naar 6%. Zo wordt een huis kopen of bouwen niet alleen een pak goedkoper, het is ook positief voor de bouwsector én het zorgt voor een snellere vernieuwing van bestaande woningen. Dat is dan weer goed nieuws voor het milieu. Een win-winsituatie dus, waarbij we focussen op de enige eigen woningen die bovendien maximaal 200 vierkante meter groot zijn. Dit komt bovenop voorgaande maatregelen om betaalbaar wonen te verwezenlijken.

Investeren in een veilig land

We blijven investeren in een veilig land. “Zo versterken we het drugscommissariaat in de strijd tegen drugscriminaliteit en maken we budget vrij voor het verkeersveiligheidsfonds”, zegt Justitieminister Vincent Van Quickenborne. Want iedereen moet zich veilig naar zijn werk of school kunnen verplaatsen. We investeren ook fors in de communicatietechnologie voor hulp- en veiligheidsdiensten. Daarnaast komt er dankzij Van Quickenborne ook een uitbreiding van de zorgcentra voor mensen die het slachtoffer zijn van seksueel geweld. Om al deze maatregelen uit te voeren, maken we 500 miljoen euro vrij.

De overheid bespaart

Ook de overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen. De federale overheid doet een oefening van 1.7 miljard euro. "Het begrotingstekort wordt zo teruggedrongen met 1.2 miljard euro. Daardoor zakt het begrotingstekort voor 2024 tot onder de 3%. Dat is meer dan vooropgesteld werd”, zegt staatssecretaris voor begroting Alexia Bertrand.