Liekens: “Schaf terugbetaling jongensbesnijdenis af als het niet medisch noodzakelijk is’

Open Vld-Kamerlid Goedele Liekens vindt dat het RIZIV jongensbesnijdenissen die uitgevoerd worden wegens religieuze, culturele of esthetische redenen niet langer mag terugbetalen. Daarom heeft ze een wetsvoorstel ingediend. “Het schrappen van de terugbetaling wegens religieuze, culturele of esthetische redenen kan ons 2,7 miljoen euro per jaar opleveren”, aldus Liekens. Liekens benadrukt dat ze niet wil raken aan de terugbetaling van een besnijdenis wegens medische redenen.

De Wereldgezondheidsorganisatie omschrijft niet-medische mannenbesnijdenis als het geheel of gedeeltelijk verwijderen van de voorhuid van de penis om religieuze, culturele of esthetische redenen. Uit cijfers van het RIZIV blijkt dat in 2018 25.946 besnijdenissen werden terugbetaald door de ziekteverzekering. Maar liefst 20.568 besnijdenissen gebeurde bij kinderen en jongeren tot 15 jaar.

Liekens: “ Het ondergaan van dergelijke ingreep is uitzonderlijk  medisch noodzakelijk, bijvoorbeeld als er sprake is van een blijvende vernauwde voorhuid of een teruggetrokken voorhuid. Die medisch noodzakelijke ingrepen moeten dan ook terugbetaald worden. Maar volgens recente wetenschappelijke cijfers lijden minder dan 1 procent van alle jongens aan een medische aandoening.  Verklevingen van de voorhuid zijn voor de pubertijd immers volstrekt normaal en het loskomen ervan maakt deel uit van de natuurlijke ontwikkeling. Kortom, de ‘problemen’ verdwijnen  vanzelf met het ouder worden. De RIZIV-cijfers doen dan ook vermoeden dat er veel niet-medisch noodzakelijke besnijdenissen worden uitgevoerd en terugbetaald.  Het is daarom ook heel jammer dat er vandaag in ons land duizenden besnijdenissen per jaar uitgevoerd worden, terwijl onderzoek heeft uitgewezen dat de ingreep in 99 procent van de gevallen medisch nergens voor nodig is. En toch kost de terugbetaling van jongensbesnijdenissen ons jaarlijks naar schatting 2,7 miljoen euro. Het is hoog tijd dat we naar analogie met de ons  omringende landen  duidelijk te stellen dat niet-medisch noodzakelijke besnijdenissen niet worden terugbetaald.”

Liekens waarschuwt bovendien voor de mogelijke negatieve impact van een besnijdenis.

Liekens: “Er is een kleine kans op complicaties, zoals bloeding, infecties of littekenweefsel. Bovendien kan de penis na een besnijdenis minder gevoelig zijn, waardoor orgasmes moeilijker worden of mannen vaker onaangename prikkels of tintelingen krijgen.  De vermeende ‘voordelen’ zoals minder risico op SOA’s en HIV , werden volgens de Nederlandse Arsten Vereniging KNMG niet altijd voldoende overtuigend aangetoond en het weghalen van de voorhuid geeft bovendien een vals gevoel van veiligheid.”

De Belgisch Orde van Geneesheren spreekt zich voorlopig niet uit. Wel werkte Liekens voor het uitwerken van haar wetsvoorstel dat vorige week werd ingediend samen met toonaangevende artsen en professoren zoals Guy TSioen, Piet Hoebeke en Dirk Devroey.

Liekens benadrukt dat ze niet zomaar tegen besnijdenissen is.

Liekens: “Een verbod is voor ons momenteel niet wenselijk. We moeten wel meegaan met de medische evolutie en ons beperken tot de besnijdenissen die medisch noodzakelijk zijn. Ook wordt er nog te weinig info gegeven over de voor- en nadelen van een besnijdenis die in elk individueel geval tegen elkaar dienen te worden afgewogen. Ik zie mijn wetsvoorstel als een startpunt om het debat aan te zwengelen en in gesprek te gaan met iedereen, zodat we samen oplossingen en mogelijke alternatieven zoeken.”