Lijnen: “Binnenkort hoorzitting over Lyme”

Vandaag doen onderzoekers van het Instituut voor Tropische Geneeskunde een oproep om meer onderzoek te voeren naar de ziekte van Lyme, die veroorzaakt kan worden door een tekenbeet.

Nele Lijnen: “Ik steun uiteraard deze oproep van de onderzoekers. In mijn parlementaire resolutie pleit ik daar ook onder meer voor. Daarnaast moeten we op een evidence based wijze vaststellen wat de beste manier is om de diagnose te stellen en welke de beste behandeling van de ziekte is. En uiteraard begint alles met een betere preventie en bewustwording over teken en de mogelijke gevaren van een beet.”

De Kamercommissie Volksgezondheid besloot deze week om meteen na het zomerreces een hoorzitting te organiseren over het onderwerp. “Die dag zullen we alle relevante spelers ontvangen, onder meer de onderzoekers van het Tropisch Instituut, maar ook patiëntenverenigingen bijvoorbeeld.”

Bedoeling is om op basis van de hoorzitting over de partijgrenzen heen een gezamenlijke resolutie op te stellen die het onderzoek naar Lyme, de diagnose en behandeling moet verbeteren.