Lijnen: “Facebook heeft na datalek wat uit te leggen”

Het Amerikaans bedrijf Cambridge Analytica verzamelde via Facebook data van vijftig miljoen onwetende mensen. “Het ging niet alleen over hun namen en adressen, maar om voorkeuren, politieke meningen, enzovoort. Die data werd vervolgens gebruikt door de campagne van Donald Trump. En dat is wellicht nog maar het topje van de ijsberg van hoe duistere krachten de persoonlijke gegevens van onschuldige burgers misbruiken”, zegt Nele Lijnen.

De sociale media verbinden mensen van over de hele wereld. “Gratis en voor niets, maar vergis u niet: als een dienst gratis is, dan zijn de gebruikers het product. Data is een handelswaar. Het is dus van cruciaal belang dat we ons bewust zijn van het belang van onze privacy, en die ook beschermen.”

Lijnen vindt dat het excuusje van Mark Zuckerberg, de Facebook-baas, niet volstaat. “Wij willen transparantie en eisen dat Facebook zich aan de strenge regels houdt. Wij moeten de vrijheid van de burger beschermen. Het Britse, Amerikaanse en Europese Parlement vragen meer uitleg van Facebook. Ook in dit Belgisch Parlement moeten we dus antwoorden krijgen.”

Het Kamerlid vindt het positief dat de privacycommissie op aangeven van staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer nauw overleg pleegt met de Europese collega’s. De Backer eist ook dat Facebook meer inzage geeft over haar privacybeleid en bescherming van de gebruikers. Alle tech-giganten moeten de regels respecteren.