Lijnen: “Krachtig signaal dat België twee vrouwelijke ambassadeurs stuurt naar Saoedi-Arabië en Iran”

Volgende zomer stuurt België twee vrouwelijke ambassadeurs naar Iran en Saoedi-Arabië. Voor dat laatste land is dat een internationale primeur. Nele Lijnen: “Op zich is het triest dat we het anno 2017 nieuws vinden dat een vrouw ambassadeur wordt in dat land. Maar toch is het een bijzonder krachtig signaal van de Belgische overheid. Saoedi-Arabië en Iran zijn immers twee landen waar vrouwenrechten haast onbestaande zijn. Rijden in een auto of naar een sportwedstrijd gaan is in Saoedi-Arabië voor vrouwen pas recent toegelaten. Onbegrijpelijk.”

Lijnen ondervroeg buitenlandminister Reynders over het nieuws. “Ik neem aan dat beide vrouwen vrouwenrechten hoog op de agenda zullen zetten op hun nieuwe standplaats. Maar de vraag stelt zich ook of de regimes de ambassadeurs zullen weigeren.” Reynders wilde op die laatste vraag niet voorop lopen, maar benadrukte dat de twee vrouwen in kwestie zélf vragende partij waren voor de zending naar de beide landen. Ook hij vindt dit een zeer belangrijk signaal.