Lijnen: “NMBS verdient meer autonomie en minder bemoeienis”

In het voorjaar werd Sophie Dutordoir aangesteld als gedelegeerd bestuurder van de NMBS. Gisterenmiddag presenteerde ze haar visie op het spoorbedrijf in de Kamercommissie Infrastructuur. Kamerlid Nele Lijnen was erbij: “We zagen een ambitieuze vrouw met een missie. Ze heeft haar start niet gemist. Ze maakt komaf met de wantoestanden uit het verleden en wil het spoorbedrijf de 21ste eeuw binnenloodsen. Daarvoor zijn volgens haar geen extra middelen nodig. Dutordoir wil elke euro tien keer omdraaien. Ze vraagt wel extra autonomie, en daar knelt vandaag het schoentje. We moeten de NMBS bevrijden van de bemoeienissen van de vakbonden en de politiek. Daarbij mogen ook heilige huisjes sneuvelen: waarom laten we geen privaat kapitaal of concurrentie toe op het spoor?”

Lijnen ondervroeg tijdens het vragenuurtje in de Kamer bevoegd mobiliteitsminister Bellot over de plannen van Dutordoir. “De federale overheid moet bovenal een overkoepelend mobiliteitsbeleid uittekenen met de regio’s. Voor het overige moeten we de leiding van de NMBS het vertrouwen en vrijheid geven om het spoorbedrijf te besturen zoals een echte onderneming. De reiziger moet daarbij centraal staan. Die vraagt en verdient een veilig, betrouwbaar, stipt en kwaliteitsvol treinvervoer.”

Minister Bellot onderschreef volledig de ambities van spoorbaas Dutordoir. “Het spoor heeft behoefte aan een moderne bedrijfscultuur en meer vrijheid in de bedrijfsvoering. Dutordoir deelt de visie van de regering. We werken uitstekend samen.”