Lijnen over fusieplannen bpost-Post NL: “Geen politieke inmenging uit België”

Het Belgisch postbedrijf Bpost heeft zijn oog laten vallen op een samenwerking met het Nederlandse Post NL. “Dat is niet verwonderlijk”, meent Open Vld Kamerlid Nele Lijnen. “Bpost is de laatste jaren uitgegroeid tot één van de meest performante postbedrijven van Europa. Dat is in de eerste plaats te danken aan de 26.000 medewerkers en aan de toekomstgerichte strategie van het management en de raad van bestuur.”

De uitdaging bestaat er voor bpost in om die positieve dynamiek aan de gang te houden. Lijnen: “Bpost opereert in een sector die steeds internationaler en digitaler wordt met een shift van traditionele postactiviteiten naar de levering van pakketten. In dat opzicht is het samengaan met Post NL een logische stap. Dat bedrijf is perfect complementair met Bpost, onder meer door haar sterke positie op de pakjesmarkt.” De twee postbedrijven samen zouden qua omzet de vierde in Europa zijn. Qua winstgevendheid de derde.

Dat doet het liberale Kamerlid concluderen dat een fusie een perfect huwelijk is voor beide partners. Zowel wat de financiële cijfers, de vraag van de markt, als de kansen voor tewerkstelling in Nederland en België betreft. Zo zouden er 3.200 jobs gecreëerd worden in beide landen samen.

Het verbaast Lijnen dan ook dat het vriendelijk bod van Bpost over de Moerdijk vijandig wordt onthaald. De Nederlanders maken zich naar verluidt zorgen over het aandeelhouderschap van de Belgische staat in Bpost.

Bevoegd minister De Croo stelde de Nederlanders gerust. Door een fusie zou het aandeel van de Belgische staat in Bpost dalen tot 40%. “Bovendien zijn de governance-standaarden van Bpost vergelijkbaar met andere beursgenoteerde bedrijven. Dit wil zeggen dat Bpost zelf zijn beslissingen neemt, zonder inmenging van de Belgische staat. Er is dus geen overheidstussenkomst en dat is een goede zaak. De aandeelhouders zouden dit ook niet aanvaarden.” De vicepremier wees er op dat de Nederlandse politiek zich blijkbaar wel wil moeien. Zo kreeg hij vragen om tussen te komen bij het management van Bpost om hun overnameplannen op te bergen. “Zo werkt het niet in België. Dit is een zaak van de twee postbedrijven, niet van de regeringen of politiek.”

In haar repliek hekelde Lijnen de houding van de Nederlanders: “Onlangs hebben Nederlandse staatsbedrijven in de gassector private bedrijven uit Duitsland overgenomen. Dat vormt geen probleem, in tegenstelling tot deze fusie tussen PostNL en Bpost. Men werkt met twee maten en twee gewichten. Dit is een goede deal. Dat zegt ook de liberale VVD-fractie in de Tweede Kamer, dat zegt ook de vakbond.”

Ze richtte zich dan ook tot de liberale premier Rutte: “Wij zijn liberalen, geen nationalisten, geen protectionisten. Laten we deze twee sterke postbedrijven dan ook alle kansen geven om de krachten te bundelen en samen de postmarkt te veroveren.”

Gerelateerd nieuws - Algemeen

Lees meer nieuws