Loopbaanpact voor leerkrachten tegen 1 september

Heel wat beginnende leerkrachten haken snel af, omwille van de te grote jobonzekerheid. Ook oudere leerkrachten geraken steeds vaker uitgeblust. Daarom is er nood aan een loopbaanpact voor leerkrachten dat het beroep opnieuw aantrekkelijk maakt. “De voorbije vijf jaar is hier veel over gezegd, maar niets gedaan”, zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Jo De Ro. Hi

De topman van het katholiek onderwijs lanceerde enkele voorstellen om de loopbaan van leerkrachten te hervormen. “Dat is nodig, want we stellen vast dat heel wat jonge leerkrachten afhaken of oudere collega’s uitgeblust geraken,” zegt Jo De Ro. Daarom voorziet het Vlaams regeerakkoord in de opmaak van een loopbaanpact met leerkrachten. Dat pact zal hervormingen bevatten die het beroep van leerkracht aantrekkelijker moeten maken. “De onderwijswereld is al lang vragende partij voor zo een pact en het wordt tijd dat we hier stappen vooruit zetten,” zegt Jo De Ro, die de minister hierover ondervroeg in het Vlaams Parlement.

De minister antwoordde dat ze in de komende maanden intensieve besprekingen zal voeren en dat ze tegen de start van het nieuwe schooljaar met een voorstel van loopbaanpact zal komen.