Er zijn grote problemen bij onze noodcentrales. Er zijn heel wat technische storingen en pannes maar meer structureel is er een ernstig personeelstekort. Zo zijn er afgelopen zaterdag tijdens de late shift in Oost-Vlaanderen maar liefs 300 oproepen onbeantwoord gebleven. “Het gaat om oproepen van mensen die dringende hulp nodig hadden. Dat is onaanvaardbaar”, zo zei federaal parlementslid De Block tijdens het vragenuur in de Kamer.
De getuigenissen van medewerkers bij de noodcentrales zijn schrijnend. Er is een structureel tekort aan personeel en met de huidige aanwervingen slaagt men er zelfs niet in om het verloop aan personeel in de centrales op te vangen. Dit legt een onhoudbare druk op het personeel dat er wél is.
De Block: “Wie in nood is moet kunnen rekenen op een performante noodcentrale die bereikbaar is. In sommige gevallen is het een kwestie van leven of dood waarbij elke seconde telt. Een noodcentrale met te lang wachttijden of erger nog waar de beller helemaal géén gehoor krijgt is dus een absoluut onwenselijke en onhoudbare situatie.”