Sla navigatie over

Marino Keulen pleit voor uitbreiding van gegarandeerde dienstverlening naar loodsen en bedienaars van sluizen en bruggen

Tijdens de staking van gisteren wierp de gegarandeerde dienstverlening bij De Lijn, die vorig jaar werd goedgekeurd, opnieuw haar vruchten af. Het aanbod aan trams en bussen werd vooral ingezet voor woon-school en woon-werkverkeer. Marino Keulen, Vlaams Parlementslid, is tevreden: “Samen met minister Lydia Peeters kiezen we hiermee duidelijk de kant van de reiziger. Ik roep haar op om deze best practice door te trekken naar de loodsen en de bedienaars van sluizen en bruggen.”

Het principe van de gegarandeerde dienstverlening is ondertussen een dik jaar in voege, op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Ondertussen is het twee à drie keer toegepast. Aanvankelijk gebeurde dat schoorvoetend en moest de reiziger zelf zijn plan trekken door op een pdf te zoeken welke tram of bus er beschikbaar was. Sindsdien zijn er stappen voorwaarts gezet en wordt er geprioriteerd.

Vlaams Parlementslid Marino Keulen vindt de gegarandeerde dienstverlening een goede zaak. “In 2019 werd er bij De Lijn gemiddeld om de 11 à 12 dagen gestaakt. In totaal kwam dat neer op een hallucinante 31,5 dagen. Ook tijdens een staking heeft de belastingbetaler recht op dienstverlening door de overheid en laat openbaar vervoer aanbieden nu net één van haar kerntaken zijn. Dit systeem invoeren was dan ook broodnodig om het draagvlak voor De Lijn te behouden én te versterken. En het werkt, dat bewijs werd gisteren opnieuw geleverd”, zegt Keulen.

Het liberale parlementslid pleitte er tijdens de plenaire vergadering ook voor om dit systeem door te trekken naar enkele andere sectoren: “Ik denk aan de bedienaars van sluizen en bruggen, maar zeker ook aan de loodsen. Als zij staken, ligt niet enkel de haven van Antwerpen stil, maar onze hele economie. Dat lijkt me niet meer van deze tijd.”

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder