Maurits Vande Reyde: “Ondersteun lokale handelaars en pas het decreet Handelsvestigingsbeleid aan”

Vorig jaar keurde het Vlaams Parlement een resolutie goed om onze lokale handelaars te versterken. Maurits Vande Reyde, Vlaams Parlementslid, vraagt bevoegd minister Brouns nu wanneer het decreet Handelsvestigingsbeleid aangepast zal worden. “Lokale handelaars vormen het hart van onze samenleving. Ze verkopen niet alleen de schoenen en kleren die we dragen, ze zijn ook de sponsors van de lokale Chiro. Een aanpassing van het decreet zorgt ervoor dat zij meer slagkracht en vrijheid hebben en dat de regels voor iedereen hetzelfde zijn”, zegt Vande Reyde.

Onze lokale handelaars werken dag en nacht aan hun winkel en aan hun product. Wanneer een klant ontevreden is, komt hij terug en probeert de ondernemer het probleem op te lossen. Wanneer het niet anders kan, neemt hij het product zelfs terug. Vandaag moeten zij echter steeds vaker concurreren met mensen die online opereren, de zogenaamde dropshippers. Zij kopen goedkope ‘brol’ aan in Azië. Vaak gaat het over namaak-, onveilige en zelfs giftige producten. Die verkopen ze dan online via advertenties, maar zonder enige aansprakelijkheid. Wanneer er iets scheelt aan het product, wat vaak het geval is, zijn ze dus helemaal niet aansprakelijk. Deze mensen moeten zich aan geen enkele regelgeving houden. Die mentaliteit van “online kan alles en mag alles” stoort onze lokale ondernemers.

Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde verwacht dat dit soort praktijken bij de aanpassing van het handelsbeleid aangepakt worden. Hij roept bevoegd minister Brouns op om daar het komende jaar concrete acties rond op te zetten.