Meerderheidspartijen Vlaams Parlement willen brede uitrol Artificiële Intelligentie mogelijk maken

Artificiële Intelligentie zal een alsmaar belangrijkere rol innemen in onze samenleving. In een resolutie vragen de Vlaamse meerderheidspartijen er meer aandacht voor in het Vlaamse beleid. “Vandaag zijn veel Vlamingen zich niet bewust van het belang van artificiële intelligentie, de opportuniteiten die het kan bieden voor de arbeidsmarkt én de valkuilen. Met deze resolutie willen we daar verandering in brengen”, zeggen de indieners.

Artificiële intelligentie (AI) is alomtegenwoordig en de meeste Vlamingen maken er dagelijks, bewust en onbewust, gebruik van: bij het online shoppen, bij het kiezen van een serie op Streamz of bij de mails die in je spambox terechtkomen in plaats van in je inbox. Toch zijn veel mensen zich hier niet van bewust. De Vlaamse meerderheidspartijen CD&V, N-VA en Open Vld dienen daarom een resolutie in waarin ze vragen om het beleid rond AI te versterken.

In hun resolutie stellen Vlaams Parlementsleden Stijn De Roo (CD&V), Andries Gryffroy (N-VA) en Maurits Vande Reyde (Open Vld) een pakket maatregelen voor volgens drie doelstellingen: het verhogen van de welvaart dankzij AI-toepassingen in onze economie en overheid, het verhogen van onze capaciteit om op een kritische manier met de technologie om te gaan en ten slotte het opmaken van een juridisch en ethisch kader om de ontwikkeling van de technologie te kanaliseren in een maatschappelijk wenselijke richting.

Vertrouwen in AI vergroten

“Vandaag heerst vooral de vrees dat AI ons jobs zal kosten, maar AI kan net heel wat opportuniteiten bieden voor onze Vlaamse arbeidsmarkt. Zo kan het heel wat Vlaamse bedrijven versterken om bijvoorbeeld de productie op te drijven of om efficiënter te werken. Hierdoor kunnen bedrijven en sectoren groeien en worden net jobs gecreëerd. We moeten AI meer gaan zien als deel van de oplossing in plaats van een probleem”, zegt Stijn De Roo (CD&V).

“Door mensen goed te informeren over AI in hun dagelijkse leven kan AI het vertrouwen van de Vlaming winnen. Er zijn heel wat toepassingen waarbij AI ons leven kan vergemakkelijken. Door positieve AI-projecten meer in de kijker te zetten kunnen we AI dichter bij de Vlamingen brengen”, vult Andries Gryffroy (N-VA) aan.

“Heel wat grote buitenlandse spelers staan vandaag al een pak verder op het vlak van AI. Daarom is een stevige Europese regelgeving nodig: wordt AI door elk bedrijf op een ethische manier gebruikt en ingezet? Transparantie is hierbij cruciaal. In onze resolutie vragen we om bij de EU aan te dringen op een stevig kader”, sluit Maurits Vande Reyde (Open Vld) af.