“Mensen in nood moeten geholpen worden. Dat moet menswaardig gebeuren en niet in een sfeer van criminalisering. Dat is de Open Vld lijn over de opvang van asielzoekers en dat bewijzen we als partij elke dag in tal van gemeenten in Vlaanderen,” zegt Open Vld voorzitter Rutten.  Ook in Koksijde is dat zo, zo blijkt na een gesprek met burgemeester Vanden Bussche. Op de hetze over Koksijde gaat de partij niet verder in. Sowieso is het verkeerd om te reageren op basis van anonieme verklaringen in een krant.

Open Vld is van mening dat een algemeen protocol met goede afspraken over de samenwerking tussen gemeentebesturen, politiediensten en asielcentra dringend nodig is.  “Niet enkel in Koksijde, maar in heel wat steden en gemeenten die opvang organiseren. Burgemeesters zijn zelf vragende partij voor meer en beter overleg met betrokken instanties.”

De partij neemt intussen ook het initiatief om de eigen mandatarissen en burgemeesters samen te brengen voor een uitwisseling van “best practices” bij de opvang van vluchteling.