“Mensen kritischer maken tegen nepnieuws”

Het Brexit-referendum en de Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben aangetoond hoe snel en eenvoudig foutieve nieuwsberichten een grote massa kunnen bereiken en beïnvloeden. Vlaams Volksvertegenwoordger Jean-Jacques De Gucht vroeg daarom in het Vlaams Parlement aan minister van media, Sven Gatz, hoe Vlaanderen mensen kritischer kan maken tegenover nepnieuws. “De minister gaf drie mogelijke suggesties hoe we de toevloed aan nepnieuws kunnen weerstaan,” zegt De Gucht.

Volgens de NOS zouden er in België en Nederland meer dan 50 websites zijn die nepnieuws geven. Bovendien geven sociale mediakanalen als facebook en twitter een zeer toegankelijk platform om valse berichten massaal te verspreiden. “We leven in een democratie, dus van censuur kan geen sprake zijn,” zegt De Gucht. “Maar we kunnen wel maatregelen nemen om mensen sterker te maken en kritischer tegenover dergelijke websites en berichten.” Hij vroeg daarom aan de minister van media, Sven Gatz, wat Vlaanderen kan doen.

Mensen kritischer maken

De minister gaf drie suggesties. “In de eerste plaats wil de minister het nieuwe kenniscentrum ‘Mediawijsheid’ sterker maken. Dat centrum neemt vandaag al acties om vooral jongeren kritischer te maken en leren om te gaan met de grote toevloed aan nieuws,” zegt De Gucht. Daarnaast kondigde de minister aan om de Journalistenvereniging extra te ondersteunen, om op die manier de zelfregulering in de sector te versterken. Tenslotte wil de minister laten onderzoeken of er geen sprake is van valsheid in geschrifte bij het verspreiden van nepnieuws. Jean-Jacques De Gucht is tevreden dat de Vlaamse regering het probleem ernstig neemt en naar manieren zoekt om nepnieuws tegen te gaan.